Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har du druckit för mycket?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har du druckit för mycket?

Det här måste väl vara ett ganska vanligt problem, det här med att använda alkohol på ett vanvettigt sätt? Jag har börjat dricka mer och mer, vid fler och fler tillfällen, under längre perioder, gjort sjuka saker, fått ångest, blivit deprimerad... osv. Jag vet inte om jag är beroende av alkohol, rent fysiskt alltså. Men nånting snett är det ju när jag sagt att jag inte ska dricka på en vecka och jag ändå gör det. Självklart har jag inte alkohol hemma, men det har ju kompisar så varför inte åka dit och bjuda sig själv på deras öl? Eller varför inte föreslå ett restaurangbesök för det vore ju trevligt med lite god mat, och av en händelse råkar jag beställa in lite vin också. Och om det ändå vore ett glas. Nej, det dricks tills jag inte orkar längre. Tyvärr säger inte plånboken stopp heller. Det går alltid att klämma fram några kronor till ett glas.

Nu får det lov att räcka. Från och med idag ska jag inte dricka mer. Finito. Kaputt. Frågan är bara hur jag ska undvika att trilla dit igen för sugen kommer jag bli, helt klart. Nån som har erfarenhet av Campral? Jag tror jag ska ringa min läkare imorgon och be att få hjälp med detta för jag är inte säker på att jag fixar detta helt själv även om både vilja och motivation finns till tusen just nu. Men för varje dag som går så blir det lättare att tänka, jamen nu har jag ju inte druckit på en vecka, då kan det ju passa med ett glas. Hmm. Nä, om Campral kan hjälpa mig så vill jag ha den hjälpen. Input någon?

tisstass wrote:Det här måste väl vara ett ganska vanligt problem, det här med att använda alkohol på ett vanvettigt sätt? Jag har börjat dricka mer och mer, vid fler och fler tillfällen, under längre perioder, gjort sjuka saker, fått ångest, blivit deprimerad... osv. Jag vet inte om jag är beroende av alkohol, rent fysiskt alltså. Men nånting snett är det ju när jag sagt att jag inte ska dricka på en vecka och jag ändå gör det. Självklart har jag inte alkohol hemma, men det har ju kompisar så varför inte åka dit och bjuda sig själv på deras öl? Eller varför inte föreslå ett restaurangbesök för det vore ju trevligt med lite god mat, och av en händelse råkar jag beställa in lite vin också. Och om det ändå vore ett glas. Nej, det dricks tills jag inte orkar längre. Tyvärr säger inte plånboken stopp heller. Det går alltid att klämma fram några kronor till ett glas.

Nu får det lov att räcka. Från och med idag ska jag inte dricka mer. Finito. Kaputt. Frågan är bara hur jag ska undvika att trilla dit igen för sugen kommer jag bli, helt klart. Nån som har erfarenhet av Campral? Jag tror jag ska ringa min läkare imorgon och be att få hjälp med detta för jag är inte säker på att jag fixar detta helt själv även om både vilja och motivation finns till tusen just nu. Men för varje dag som går så blir det lättare att tänka, jamen nu har jag ju inte druckit på en vecka, då kan det ju passa med ett glas. Hmm. Nä, om Campral kan hjälpa mig så vill jag ha den hjälpen. Input någon?

Hej!
    Bra att du uppmärksammat att det börjar bli ett problem för dig, det här med alkoholen och dess konsekvenser! Inte förrän då kan man ta tag i det. Spelar ju ingen roll vad kompisar eller föräldrar säger eftersom försvaren och bortförklaringarna brukar vara många.
    När det gäller Campral så skall ju den tabletten ta bort sug efter alkohol. Tar ett tag innan den ger effekt.
    Om du är relativt ung och har ok lever så kanske ANtabus vore ett bra preparat för dig. Om du tar ANtabus kan du inte dricka alkohol eftersom du då får en hel del kroppsligt jobbiga symtom. Om man inte behandlats med läkemedel innan för detta problem så kan Antabus också ge en psykologiskt bra effekt. Vem vill bli högröd med hjärtklappning av en öl???
    Naturligtvis, vilket gäller för alla preparat, är att man väljer själv om man ska ta dem. Vill du inte ta dina piller en dag så gör du inte det heller. Ingår i en missbruksproblematik - det här med att försöka lura sig själv och sin omgivning.
    OM du verkligen vill ta tag i ditt problem så finns det bra hjälp att få, både i öppenvård, ideella föreningar och läkemedel.

Jag önskar dig ALL lycka till!

Comment

tisstass wrote:Det här måste väl vara ett ganska vanligt problem, det här med att använda alkohol på ett vanvettigt sätt? Jag har börjat dricka mer och mer, vid fler och fler tillfällen, under längre perioder, gjort sjuka saker, fått ångest, blivit deprimerad... osv. Jag vet inte om jag är beroende av alkohol, rent fysiskt alltså. Men nånting snett är det ju när jag sagt att jag inte ska dricka på en vecka och jag ändå gör det. Självklart har jag inte alkohol hemma, men det har ju kompisar så varför inte åka dit och bjuda sig själv på deras öl? Eller varför inte föreslå ett restaurangbesök för det vore ju trevligt med lite god mat, och av en händelse råkar jag beställa in lite vin också. Och om det ändå vore ett glas. Nej, det dricks tills jag inte orkar längre. Tyvärr säger inte plånboken stopp heller. Det går alltid att klämma fram några kronor till ett glas.

Hej,

Jag är själv i ett alkoholberoende så jag förstår dig precis. Har du testat AA-möten? Det finns även AA-mail om man tycker det är jobbigt att gå dit för att prata. Sedan kan du alltid kontakta Rådgivningsbyrån för att prata om ditt problem och få hjälp där. Där kan man även söka behandling. Din läkare kan skriva ut Antabus till dig, men det funkar oftast inte att man tar dem själv, för man lurar sig själv... Finns också en lösning att få antabusen på Rådgivningsbyrån då dem ger dig den och ser att du tar den. Men sen är det så att man inte går dit, kommer på bortförklaringar för att inte ta den... Jag vet inte hur beroende du är och hur det ser ut , men jag hoppas det löser sig!

Kram Sarah

Comment

Du är inte ensam om detta tyvärr väldigt vanligt. Aldrig testat campral, antabus ska du akta dig för lika farligt för levern som när man dricker. Vänd dig till din läkare på vårdcentralen för råd och hjälp, du kan ochså googla och se vad kommunen har för hjälp ang drogmissbruk

Comment

Working...
        X