Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur/när ska man hjälpa någon och vad är en 'orosanmälan'?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur/när ska man hjälpa någon och vad är en 'orosanmälan'?

En kompis som jag inte känner särskilt väl verkar ha alkoholproblem. Nyligen förlorade hen en mkt nära vän och dödsfallet har tagit hen mkt hårt och verkar använda alkohol för att dämpa smärtan.

Känner mig hjälplös.

Jag har egna erfarenheter som gör att jag inte kan varken umgås eller prata i telefon med fulla människor.

Kan jag hjälpa denna människa på något sätt?

Vad är en orosanmälan? Det stod att man skulle ringa socialen men det känns inte bra, de kan ju 'straffa' hen på något sätt (hen har redan dålig relation till socialen)...?

Ja om personen vill bli hjälpt. Vill personen inte ha hjälp så tala om att du finns där den dagen hen är beredd att lägga av att dricka. Orosanmälan innebär att du ringer soc och berättar det du skrivit här. Soc kommer då skicka brev hem till din vän om möte ang vännens problem. Om din vän erkänner hen har alkoholproblem och ber om hjälp är soc skyldiga att hjälpa. Om din vän inte erkänner och kanske tillochmed hävdar att du ljugit så kan inte soc göra så mycket. De kan inte tvinga någon till hjälp och ska de tvinga någon så ska man vara väldigt illa ute för kunna få ett lvm (lagen om vård av missbrukare) på sig. Är det barn inblandade så ser saken annorlunda ut då kan de gå in och ta barnen/el hota med det om vännen inte uppvisar att den vill sluta missbruka.

varit i vännens sits och hade soc inblandade men deras hjälp bestod av björntjänster istället tex bodde jag på ett kvinnojoursboende och för motivera mig till stanna där fick jag matbidrag fast jag gratis mat på boendet. Tack för pengar så jag har råd att supa, tänkte jag. Så räkna inte med att speciellt mycket kanske inträffar om du gör en anmälan. Men som sagt hänger mycket på din vän om hen inser att kanske dags att be om hjälp.

Comment

Tack för svaret.

Comment

Bra skrivet fågeln fenix!!

Comment

Working...
        X