Announcement

Collapse
No announcement yet.

hur förhåller man sig till en förälder med alkoholproblem?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hur förhåller man sig till en förälder med alkoholproblem?

Jag är 24 år gammal och bor i Stockholm. Min pappa bor ensam i en lägenhet i en mindre stad långt bort. Jag hälsar på honom ungefär var tredje månad. Vi har en i överlag ganska bra relation. Dock tycker jag hans drickande är jobbigt och det har nu börjat eskalera.

Han har alltid druckit öl på helger. Nu är det tyvärr så att nu för tiden dricker han exakt varje dag. 7 dagar i veckan utan undantag. Jag har sagt till honom att jag tycker han dricker för mycket och att han borde söka stöd för detta. Men han avfärdar det bara och säger att han har inte alkoholproblem för han blir inte full, man är bara alkoholist om man dricker så man blir full.

Men han dricker ju så han blir full ibland. Inte så han raglar och inte kan gå, men han börjar lukta väldigt mycket alkohol och blir ibland nedlåtande, negativ och otrevlig. Ibland dricker han bara två-tre öl och blir inte märkbart påverkad. Då kan han vara trevlig.

Ibland är det dock så illa att han börjar dticka kl 13 på dagen och fortsätter. Detta har jag nu märkt under de två veckor jag har varit här och hälsat på.jag ha alltid vetat att han tycket om öl, men nu tycker jag det har gått för långt.

Jag vill inte hälsa på, men vill inte heller bryta kontakten helt. Jag vet inte hur jag ska göra när han inte vill ändra på sig och förnekar sina problem.

Jag blir deprimerad av att se min pappa bli mer och mer alkoholberoende och han vill knappt gå ut längre, han skulle hälsa på mig i Stockholm men det har han ställt in nu för han "orkar inte ". Jag tror han vill sitta hemma och dricka i ensamhet framför tvn.

Vad ska jag göra? Jag vill inte att min pappa ska successivt bli ännu mer alkoholiserad än han redan är och kanske dö i förtid, samtidigt vet jag inte hur jag ska kunna hjälpa honom.

Förstår att det är enormt jobbigt för dig nu med din pappa, vet hur det är, min mamma är alkoholist, men är nykter mesta tiden nu, med perioder med återfall.

Det finns egentligen inte så mycket man kan göra när personen som missbrukar inte själv har insikten att Han eller hon har ett problem, brukar du prata med din pappa när han är nykter eller blir det mest när han är berusad?

önskar verkligne jag hade mer svar på det, men är det så att han dricker så han kan skada sig själv?

ta hand om dig !

Comment

Jag har pratat med honom när han är nykter, han förnekar bara sitt beroende.

Han har vid två tillfällen tafsat på min rumpa när han varit full och jag börjar bli väldigt obekväm i hans närvaro. Överväger att bryta kontakten men är rädd att jag inte skulle orka fortsätta leva på ett sätt

Comment

Hej, har själv levt i de sen barn. Sen satte mig i ett sådant förhållande jag lider med dig tips till dig är att antingen sätta ner foten och säga stopp!

Tex "pappa nu är det såhär att jag ser att du har problem att hantera dina alkohol vanor. Sålänge du inte vill se det själv vill jag backa ett steg från dig och när du visar mig att du valt att ta hjälp och förstå att du inte kan hantera detta och ändrar personlighet kan du höra av dig igen"

Eller också undvika han då han intagit alkohol. Tyvärr finns det inte mera att göra oavsett om man vill hjälpa dem men tyvärr går det inte förens dem inser själva. Det enda som händer när man går där i problemen å försöker dölja och vill på något sätt finnas för dem man älskar och vill att de ska fungera så är det bara en själv som förlorar all energi. Man förlorar all ork och känner att vad man än gör för dem hjälper inget man får bara tillbaka att av dem att det är oss andra som det ä'r fel på och att vi tror dem har problem. Sen slutar det med att all våran kraft är slut poch dem fortfarande sitter där å pimplar i sig alkohol för vi står ju där och tittar på problemet. Det är jätte svårt och smärtsamt men det finns inte jätte mycket mera man kan göra. Kontakta anhöriga till missbrukare anonymt om det är för jobbigt! Vill du prata mera finns jag inne på chatten här på terapisnack. kram!

Comment

Jag hade ingen kontakt med min mamma på något år, jag satte ner foten, sen idag har vi kontakt igen. Gör det som känns bäst för dig, antingen då undvika honom när han är berusad eller sätta ner foten och se om det kan hjälpa. Håller tummarna för dig!!

Comment

Working...
          X