Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min vän har börjat med amfetamin

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min vän har börjat med amfetamin

Hej!

Vet inte om det här är rätt forum, men känner att jag behöver skriva av mig och fråga om råd. Har en vän som jag känt i väldigt många år och som står mig nära. Jag vet att han rökt cannabis ett par gånger och han säger att han provat mdna en gång. Har aldrig sett honom ta droger. Vi brukar festa med endast alkohol. I helgen följde jag med till en fest, kändes som trevliga människor i början. Efter ett tag började vissa av människorna bete sig konstigt, alltså verkligen konstigt beteende. Så jag anade att något var fel. Blev erbjuden något vitt piller, min vän tog det men jag tackade nej. Han sa att det var Benzo. En av tjejerna på festen som var märkbart drogpåverkad satt ensam med min vän någon timme senare, jag gick till dem och hörde att de planerade att ses igen till veckan. Jag frågade vad det är för dejt de planerar. Då sa min vän "vi ska ta tjack". Jag blev upprörd och sa att jag inte trodde det om honom och frågade om han menade allvar. Tjejen blev skitsur och sa att det minsann är mer skadligt att dricka alkohol.

Fick ensamtid med min vän och frågade vad han håller på med. Han säger att han bara tänker ta det ibland och att jag inte behöver oroa mig för "han vet vad han håller på med ". Men det känns som skitsnack, jag tror inte han kan ta amfetamin utan att ta skada av det. Är rädd att han ska dras ner i ett missbruk om han umgås med den där tjejen.

Har sagt till honom vad jag tycker men han vill inte lyssna. Vad ska jag göra? Är det stor risk att han dör om han börjar ta amfetamin regelbundet?

Vad hade ni gjort i min situation? Är tacksam för alla tips

Jag hade sagt till min vän att vill hen syssla med droger och riskera att fastna i beroende el riskera att något händer då skils våra vägar. Jag tänker inte se på när du går ned dig. Jag finns här om du vill lägga av med drogerna och stöttar dig i det men fortsätter du med drogerna då vill jag inte finnas vid din sida. Hur gammal är vännen? Vet inte om jag ochså hade informerat hens anhöriga.

Comment

Vi har varit vänner i väldigt många år så jag kan inte bara överge honom. Jag tycker inte man gör så om man bryr sig om sin vän.. Han är 24 år gammal.

Comment

Finns väl inte så mycket du kan göra annat än att påpeka riskerna med det. Amfetamin är lite annat än gräs eller benso som båda har relativt få sidoeffekter och är väldigt säkra även vid överdoser, kan hända mycket otrevligt vid amfetaminöverdos t ex. Sen är nog inte långtidsbruk särskilt bra heller. Du får hoppas att han vet vad han gör och inte fastnar i missbruk.

Comment

Working...
        X