Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till alkoholister?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till alkoholister?

Hej!

Jag studerar på folkhögskola och ska göra ett fördjupningsarbete om barn till alkoholister.

En av mina frågor är hur barn och ungdomsledare som finns i olika aktiviteter t.ex. i kyrkor, idrottsföreningar m.m. kan hjälpa barn som lever med föräldrar som dricker för mycket.

Vore intressant om någon som har haft det så här under sin uppväxt ville berätta hur ni hade önskat att vuxna ledare hade gjort för att underlätta era liv.

Eller om ni har egna erfarenheter om sådant som ledare gjorde som fick en positiv betydelse för er.

Också om sådant som ledare bör undvika att göra eller säga.

Hoppas det är någon som har något att bidra till så att jag och mina klasskompisar kan bli bättre ledare för de barn som vi möter i våra grupper.

Man kan alltid börja med att berätta effekterna som alkohol ger personerna relaterad till deras ålder. Hur alkoholen påverkar deras hjärna och så.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Ja, information är alltid bra för att förebygga, men jag tänkte nog mer på hur man kan hjälpa barn som lever med missbrukande föräldrar för att underlätta deras levnadsvillkor.

Comment

Som att ha en plats att fly till, umgås med andra och prata om saker? Sedan så är frågan om det är ok att vara ute sent, föräldrarna måste ju ha någon form av kännedom om var deras barn är vid den tiden.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Ja, det är saker som jag tänker kan underlätta deras situation.

Visst är det föräldrars sak att veta vad deras barn är och gör, men frågan är om de har förmåga att bry sig om det om de är alkoholmissbrukare.

Comment

Working...
          X