Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Har jag Aspergers? (Mina tankar och funderingar)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har jag Aspergers? (Mina tankar och funderingar)

Hejsan,

Går och grubblar över om jag skulle kunna ha Aspergers. Förstår att detta inte är något som kan avgöras på ett forum som detta men kanske kan få lite tips och vägledning från människor som antingen varit eller är i samma sits. Har alltid haft problem med ångest, nedstämdhet, självskadebeteende samt tvångstankar, såklart då i varierande svårighetsgrad beroende på livssituation. Men har trots det kämpat på så gott jag kunnat med vänner och arbete. Har även gått i terapi för ett par år sen för min ångest vilket hjälpte till en viss del.

För ett par år sen fick en familjemedlem sin diagnos Aspergers(heter något annat då denna diagnos inte längre finns) och jag tänkte väl inte mer på det och visste i ärlighetens namn inte riktigt vad det innebar. Kände igen mig själv ibland när jag talade med personen i frågan men tänkte så här har väl det alla. Men en dag för ett par månader sen efter en tuff dag på jobbet och hjärnan kändes som den skulle sprängas av intryck så bestämde jag mig för att kolla upp lite om det där med Aspergers. Vilket jag mycket riktigt också gjorde, vart en ganska stor chock då jag kände igen mig oerhört mycket i de här symtomen som beskrivs. Började då blicka tillbaka i mitt förflutna med Aspergers-linsen på och tänkte, men vänta skulle denna händelsen kanske berott på det här och inte "bara" ångest som tidigare trott.

Har nu under några månaders tid gjort ett par olika Aspergers onlinetest lite då och då. Alla visar högt resultat och att jag förmodligen skulle kunna ha Aspergers. Men jag tvivlar och grubblar, inte skulle jag kunna ha detta, eller? Så nu står jag här och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Det logiska är väl att helt enkelt ringa till vårdcentralen och säga hur jag känner men något tar emot, känner mig lite rädd helt enkelt.

Någon annan som varit i samma sits som kanske kan belysa mina funderingar. Hur gör man, hur går man vidare? Tar det lång tid för en utredning? Spelar en utredning roll? Som ni förstår är frågorna många och tänker ibland att de här dumma Asperger-funderingar ska sopas in under mattan där de hör hemma. Men tänker samtidigt att om detta är vem jag är då kanske jag kan få en större förståelse för mig själv och varför jag faktiskt har vissa svårigheter som är jobbiga och påverkar mitt liv negativt.

Tack för ni tog er tid att läsa en halv roman!
Working...
X