Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har precis insett på riktigt att jag har ADD.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har precis insett på riktigt att jag har ADD.

Har fått en remiss men var tvungen att avboka för jag är i en annan stad för tillfället. Men ni som diagnosticerats och fått medicin. Har det gått bättre med studier? yrkesliv? Det är min största svaghet nämligen. Jag får ingenting gjort trots att jag vill och är intresserad. Jag är kreativ men skulle bli bra mycket mer kreativ om jag kunde fokusera i mer än fem minuter och inte starta nya projekt hela tiden som jag aldrig slutför. Jag är så innerligt trött på det skitlivet jag lever nu.

Det som tusen tankar i huvudet konstant i kedja, det börjar med något litet och svävar iväg till en två timmar monolog i huvudet och går över till något annat osv. Sen blir jag avbruten hel plötsligt (någon säger något eller frågar något) och hela tankekedjan bryts och då är det så svårt att hänga med i verkligheten så de blir bara "Va?". Tappar alltid bort mig i konversationer och till slut låtsas jag lyssna. Ibland om det är intressant så kan jag bara säga att dom ska ta om det det brukar folk inte ha problem med. Om jag ska göra en uppgift som jag ogillar (om jag gillar uppgiften kan jag få hyperfokus, om jag har en deadline och jag gillar uppgiften så klarar det) så börjar tankarna spinna iväg i andra saker. Som om tankar bara lägger sig över varandra utan att jag kan stoppa dom eller har kontroll. Sen har jag märkt att jag har så svårt att prata med människor som om jag inte visar fullt ut vem innerst jag inne är, att jag har mur som är svår att bryta, människor kommer inte in eller så blir det konstig spänning som är svår att sätt ord på men som om allt känns framtvingat (Detta kan även hända med bra vänner) och det blir lätt att jag tappar kontakten med vänner eller att jag inte hänger med på vad som händer i deras liv...

Det här förstör mycket av min kreativitet också då jag har så mycket som jag måste göra (och missar mycket, prokrastinerar mycket) och då får jag så dåligt samvete så det slutar med att jag inte gör någonting, varken det jag borde eller vill. Jag förstår att jag bara kan ta tag i saker om jag bara vill och att medicinering inte är lösningen på allt men ibland känns det bara helt omöjligt att komma igång. Behöver bara fokus, en timmes fokus på något vardagligt som jag inte tycker om vore helt underbart, om jag så fick en timmes fokus till att planera min dag. Allt är bara kaos just nu.

Så hur har det blivit för er efter ni fått medicin? har ni känt någon skillnad? ökade självkänslan? om ni hade problem med den innan alltså.
    Last edited by Pluxus; 2016-05-06, 14:52.

Har för inte längesen fått den diagnosen jag också.
    Jag har fått börja med Concerta men kände att den gav fler biverkningar än det den ska göra, så fick byta till Elvanse (tror jag den heter) som jag utvärderar just nu. Nu var det ju ett tag sen du skrev det här och har kanske redan fått börja medicineringen, men tänkte att jag kan dela med mig av mina erfarenheter här ändå ifall att någon annan läser och undrar samma sak.

Elvanse verkar ge mig ungefär samma biverkningar som Concerta, fast kanske i lite långsammare takt...? Det är svårt att utvärderar då jag lider av kronisk värk i kroppen som kan utlösa huvudvärk, migrän etc. Men hittills har jag inte märkt någon större utsträckning av koncentration för min del, speciellt efter att ha läst din text och insett att jag är precis likadan, även med den medicinen. Men alla mediciner funkar olika på olika människor. Jag känner många som tycker att Concerta funkar asbra men också lika många som tycker att den var värdelös, bara fick en att må dåligt. Jag är van vid att bli tilldelad mediciner och få pröva nya hela tiden, så jag har inget emot att prova en ny sort tills det äntligen blir rätt, men jag vet att många är rädda för vad de stoppar i kroppen osv. Jag äter även andra mediciner så det är ibland svårt för läkarna att välja ut medicin som går att kombinera med de jag har.

Jobb har jag inte riktigt än kan man väl säga, men faktum är att jag skall börja på ett imorgon. Det är en arbetsplats där de har stor förståelse till människor med nedsänkta förmågor och som behöver komma in på arbetsmarknaden igen, men också en plats där jag verkar kunna få utlopp för min kreativitet. Om du vill kan jag uppdatera här när jag har fått en ADD-medicin som fungerar mer stabilt och när jag har arbetat ett tag, uppdatera hur jag mår och upplever då.

Jag som har båda diagnoserna Aspergers och ADD kan ofta tycka att min ADD ställer till det för mig. Min Aspergers vill såklart att jag gärna drunknar i mina intressen medan min ADD gärna vill hålla på med femtioelva projekt på samma gång. Sjukt frustrerande, men jag tror att jag kommer att få bra hjälp för det.

Om du inte har det redan så bör du söka redan nu till en arbetsterapeut, åtminstone be någon handledare eller annan stödperson hjälpa dig att göra det, för det tror jag kommer att göra underverk! Varför jag säger tror är för att jag är just i startgroparna för det, så har inte ens fått ett schema att gå efter. Kan uppdatera om det också om du vill.

Hoppas att många saker och ting har löst sig för dig! Om inte så hoppas jag att det är på gång iaf.

Comment

Working...
    X