Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utredning!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Utredning!

Hej!
    Om 6 dagar ska jag på neuropsykiatrisk utredning. ADHD/Asperger,
    58 år och ska äntligen få veta om jag ev har ngn av dessa diagnoser.
    Blandade känslor inför det, men tror jag behöver få klarhet.
    Vet inte mkt om ADHD, men Asperger är jag lite insatt i då mitt äldsta barn har det.
    Finns det ngn här som gjort denna utredning och vill förklara för mig hur det går till?

Surviver

Hej Surviver !

Jag har inget svar till dig om utredningen utan jag lägger mig i den här tråden därför att jag är intresserad av fenomenen Asperger och ADHD.Jag har personer i min närhet som jag misstänker kan ha de här personlighetstyperna. Och ibland tror jag att jag själv kan ha något drag av t.ex. Asp. Men om jag förstår rätt så finns det ett ganska brett spektrum av grader av Asperger om vi nu håller oss till det. En utpräglad Asperger kan väl inte klara sig utan samhällets stöd med arbete och boende t.ex. Men någon som bara har drag av Asp kan fungera i stort sett normalt men har det stora handikappet att inte förstå de sociala koderna i vårt vardagsliv utan måste lära in dem bit för bit. Rätta mig gärna om jag har fel. För jag är som sagt intresserad av de här fenomenen.

Så nu undrar jag för din del: Hur har du kommit fram till att du behöver få en sån här utredning? Det verkar behövas ett stort steg av självinsikt och mod för att bestämma sig för det? Eller är det andra som liksom har tvingat dig att göra en sån här utredning? Jag vill också veta hur du känner inför den. Är du mest glad eller mest besvärad ?

Hoppas att någon som har gjort det kan komma in här och ge dig mer kött på benen när det gäller hur det går till. Jag vill också veta det.
    Bra namn: "Surviver", det är vi alla på varsitt sätt.

Lycka till så länge!

Comment

Hej!
      Förklarar lite kort.
      Har hela mitt liv känt mig annorlunda. Inte passat in någonstans men har trott att det var jag som inte var normal och att det inte fanns någon sk diagnos för det.
      Efter att mitt ena barn fick diagnosen Asperger med alla kriterier för två år sedan så har ett pussel lagts där jag känner igen mig i henne och efter en tid bestämde jag mig för att jag ville få denna utredning.
      Är enkom för att ev kunna förstå mig själv bättre och kanske någonstans kunna acceptera mig själv såsom jag är.
      Har aldrig fungerat med andra människor om jag inte satt på mig en sköld och haft garden uppe. Aldrig kunnat fungera i grupp då jag alltid upplevt att jag blir missförstådd mm mm.
      Vad jag känner inför den är delat men mest har jag tillförsikt att jag ska få veta OM jag har ASP eller ADHD. Nu är jag ingen ungdom längre, men känner att jag vill kunna försöka med ev hjälp kunna ta mig ut och inte sitta hemma som en gammal hyacint och glo i fönstret på alla som rör sig där ute.
      Skulle ljuga om jag påstod att jag är kolugn inför utredningen , men den ska göras Tack för att du skrev

Comment

Hej!

Jag blev utredd 2010, då var jag 47 år gammal. Det ledde till att jag fick en aspergerdiagnos. Det var positivt för mig, att få en förklaring. Jag har också haft en jobbig uppväxt. Efter diagnosen, har jag kunnat börja reda ut, vad som beror på aspergers och vad som beror på min barndom. Idag säger jag att min uppväxt skadat mig mer än min diagnos. Ofta glömmer jag bort att jag är en aspie.

Det verkar som att utredningar går till på olika sätt, beroende på var man blir utredd. Jag fick en ordentlig genomgång. Först IQ-tester på längden och tvären (har du sömnproblem, anpassa besöken efter när du mår bra). Då kollar psykologen hur du funkar. Efter det pratade vi om mina känslor och beteenden, men inte så mycket som jag trott.. Rekommenderar dig att vara ärlig. Sen träffade jag en arbetsterapeut. Vi pratade om hur jag får vardagen att fungera. Sen sammanställde psykolog och arbetsterapeut vad de kommit fram till och gick igenom det med mig.

Det skulle egentligen ingått ett läkarbesök också, men det missade jag, eftersom försäkringskassan skickade mig via något slags "genväg" (snabbare bli utredd) som fanns då.

Sist gjordes ett avstämningsmöte, där även en kvinna från försäkringskassan var med och vi pratade om vad som kunde göras, för att jag skulle kunna börja jobba lite och inte ha hel sjukersättning.

Psykologen nämnde ADHD, men vi pratade om det bara några minuter. Sen avgjorde hon att det inte var aktuellt för mig.

Personalen jag mötte på NP-enheten, var smått fantastiska. Jag blev bemött med värme och respekt, plus de vet vad de sysslar med. Hoppas det funkar lika bra för dig.
        Lycka till!

PS. Kul bild med en hyacint. Jag har lyckats lämna det stadiet. Hoppas och tror att du också kan göra det. Jag ser diagnosen som en förklaring, inte en begränsning. Berättar gärna mer.

Comment

Hej och God morgon!

Vet hur mitt barns utredning gick till men kanske olika då jag inte är ngn ungdom längre. Svarat på massor av frågor jag fått hemskickat samt en massa via webben men kanske fler kommer på Fredag.Att svara ärligt på deras frågor är viktigt för annars blir det ju helgalet.
          Det ska ske i Danderyd iom att jag fick prioritet för att slippa vänta två år då kön är lång.

Nervositeten har börjat krypa på mig nu och det kommer nog bli långa dagar till Fredag men bara att härda ut.. Skriver en rad då det är över

Comment

Då var första besöket avklarat. Sköterska som var urgullig. Mina skriftliga tester jag hade med mig och hade mejlat in kunde vara adhd som gått in i asperger då dom har flera likadana inslag men har nu fått 5 tider i April för total utredning. Först labbet och efter att allt är klart remitteras jag till Traumacenter på KS.
            Läkare för fysisk kontroll samt psykolog den 19:e. Bra att dom la tiderna så tätt för väntan är så jobbig.
            Jag hoppas på att rätt hjälp kan komma ur allt detta

Comment

Ja, hoppas du får rätt hjälp nu!

Comment

Tack snälla. Känner mig förvirrad inför allt som nu ska ske men det kommer gå bra har jag intalat mig

Comment

6 besök avklarade och ett återstår innan jag får veta resultatet av allt.
                  Fruktansvärt jobbigt då allt gammalt kommer upp igen och jag har flashar från gamla trauman så fy vad jag mår.

Comment

Hej!
                    Usch då, det låter inte roligt. Hoppas att du snart mår bättre. Menar du att du har trauman utöver ev NP-diagnos? Lite svårt att hänga med på vad du menar.
                    Allt gott!

Comment

Har PTSD bl.a och annat skrot i bagaget som ska bearbetas framöver så jag vet att jag lever. Är positiv men ibland hamnar jag i tvivlets gap.

Comment

Är det bestämt hur PTSD m m ska behandlas? Jag har aspergers och läkarutlåtande om att min uppväxt var traumatisk, ett antal trauman, som en psykolog uttryckte det. I ett års tid har jag behandlats med EMDR en gång i månaden. Det har gjort all skillnad i världen för mig. Känner mig väldigt förändrad, på ett positivt sätt.

Hoppas du kan fortsätta vara positiv och slita dig loss från tvivlets gap. Hoppas du orkar fortsätta berätta. Är nyfiken på vilken hjälp du får för PTSD.

Comment

Har gått på kbt i flera år för ca 6 år sedan men det lade aldrig fokus på mina trauman utan mer på att komma tillrätta med min agorafobi vilket inte hjälpte för allt bottnar tydligen i min barndom och alla trauman så förhoppningsvis finns det ngn nu som verkligen ser mig , hör mig och förstår mig så jag får rätt hjälp.
                          Idag är en dag då allt känns botten. Har kronisk ångest och mediciner som inte hjälper för att jag haft dom i 15 år samt samma dos, men mina upplevelser från psyk där jag bor är inte bra då det är inhyrda läkare som kommer och går oich ingen tar sig riktigt tid utan jag ska bara se till att mina föräldrar var sjuka och gå vidare... HUR ska jag kunna göra det med allt som ligger i ryggsäcken?

Comment

Nu var min utredning klar och jag fick veta resultatet onsdags. Inte asperger men alla kriterier för ADHD. Även Dystymi och min svåra PTSD som dom lade stor uppmärksamhet vid. Remissvar till remissgivaren och sedan får vi se hur det blir, men att trauma bearbetning är ett måste kommer stå i svaret. Skönt att det är gjort och nu kan jag bättre förstå måga saker .

Comment

Hoppas du snart får rätt hjälp.

Comment

Working...
                              X