Announcement

Collapse
No announcement yet.

Få en diagnos vid vuxen ålder - vart?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Få en diagnos vid vuxen ålder - vart?

Hej, jag har sedan jag varit ett barn varit väldigt annorlunda jemfört med folk runt omkring mig, när jag var 12-13 ville läraren skicka mig till en psykolog för att jag var för "tyst", jag förstod inte varför och vägrade vilket jag också sa till mina föräldrar att de inte skulle skicka mig dit och sen tänkte jag inte mer på det.
    Nu har man flyttat hemifrån och inser att det blir vädigt ensamt, har svårt att få nya vänner eftersom jag har svårt att hålla kontat med personer även om jag är trevlig och vissa dagar kan vara pratglad när vi väl pratar men har svårt att börja konversationer, till och med att hälsa brukar ibland vara svårt då jag gör det mer som en rutin istället för att vara trevlig.

Jag har kollat upp olika psykiska funktionsnedsättningar och aspergers stämmer in väldigt mycket på mig och jag har funderat ett tag på det hela och har kommit fram till att jag vill kolla upp vad exakt som är "fel" med mig.

Vart ska jag söka mig till? Vad ska jag säga?

Mvh

Finns två vägar att gå du kan vända dig till din läkare och be om en remiss till psykiatrin el vända dig direkt själv dit. Och säg att du misstänker att du lider av asperger men aldrig blivit utredd då du vägrade som barn. Räkna dock med lång väntetid. Sen kan man vända sig privat men då får man betala hela utredningen själv ca 10.000-25,000 kr men då slipper du stå i kö flera månader

Comment

Working...
    X