Announcement

Collapse
No announcement yet.

ADD. Ska jag börja medicinera?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ADD. Ska jag börja medicinera?

Hej,

Jag har väldigt lätt att fokusera på fel saker. Jag kan exempelvis hänga upp mig på en person eller fastna på Facebook i flera timmar. Om jag bara skulle ta den fokusen och lägga på mig själv istället så skulle jag kunna åstadkomma något bra.

Jag har precis fått diagnosen ADD och mitt största problem är att jag påbörjar väldigt många saker som jag inte avslutar. Jag har knappt någon utbildning, har inget körkort osv.
    Det här är riktigt frustrerande och jag är rädd att det kommer vara så här hela livet och att jag aldrig kommer att lyckas åstadkomma någonting. Nu har jag börjat fundera på medicin och skulle egentligen bara vilja höra om någon här haft samma problem och om medicinen hjälpte.

Mvh
    Elsa

Jag fick veta att jag hade ADD i vuxen ålder. Gjorde utredningen för att jag tidigare hade försökt och totalt misslyckats plugga på högskolenivå. När jag skulle börja på Universitet så kände jag att det var värt att göra en utredning och kanske medicineras. Hade lite samma problematik som du verkar ha och fastnade jättegärna framför datorspel men kunde inte hålla fokus på viktigare saker.
    Sen dess har jag läst på väldigt mycket om just ADD och ADHD (delvis genom utbildningen) och det är oerhört olika mellan personer. Vissa tycker att medicin hjälper jättemycket och andra tycker det är lite läskigt när man börjar märka skillnaden. Det jag kan säga är att jag hade inte kommit så långt utan medicin, har nu en kandidat och är halvägs in på en master plus att jag har ett heltidsjobb.

Det jag kan säga är att; var inte rädd för att testa, om det inte känns bra så kan du alltid avbryta medicineringen.

Comment

Hej Sammie,

Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Jag är 25 så jag har också fått diagnosen i vuxen ålder. Men nu börjar jag bli riktigt frustrerad över att jag bara står och stampar. Har börjat fundera mer på det här med medicin och tror väl kanske att jag skulle vilja testa. Det glädjer mig att höra att du upplever att medicinen har hjälpt dig. Och som du säger, man kan ju alltid avbryta. Har du upplevt att du blivit mindre kreativ av medicinen?

Comment

• Sammie
        Sammie commented
        Editing a comment
        Nej, har inte upplevt att jag blivit mindre kreativ, snarare tvärtom, eller alltså nu orkar jag göra alla mina idéer och projekt och kan till o med göra klart saker istället för att ha en massa halvgjorda saker
        Vet att en del är rädda att medicinen trubbar av ens kreativitet men jag har aldrig upplevt det så. Istället har jag den fokus och det lugn jag behöver för att faktiskt åstakomma något.
    Working...
    X