Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-19, 15:00   #26 (permalink)
smyrra
Senior Member
Guldmedlem

smyrras avatar

Reg.datum: Mar 2007
Thumbs down tja på er

Det här har blivit vår gemensamma chat; mycket trevligt tycker jag.

Mischaella (och alla ni andra) :
Då har vi båda rädsla för någonting som potentiellt skulle kunna hjälpa oss.

Och är det inte så med fobier och stark rädsla; det som skulle hjälpa mest är att göra allt man var rädd för. Fast jag har utsatt mig för "farliga" saker länge, jag går till jobbet, håller i möten, går till centrum och handlar i affären; står i KÖ!! osv och det hjälper ju lite. Vissa situationer har blivit mindre skrämmande men det tar tid...

Någonting som jag tyckte hade en bra effekt var när jag tränade upp min självkänsla. Jag bekräftade mig själv dagligen, skriftligt och muntligt olika saker som tex Jag kan och jag duger (med ångest, rodnad och allt!), jag är fantastisk, jag är modig osv. Det gjorde att min sociala fobi minskade dramatiskt!! Det tog några månader men det har blivit mycket bättre.
Jag läste Mia Thörnblom "Självkänsla nu" - och rekommenderar den.

Nu plågas jag mer av ångestkänslor; tryck över bröstet, svårt att andas, paralyserat rädd, jag har inte den där hjärtrusningen längre. Men jag har haft det tidigare i livet; panikångestsyndrom. Trodde jag skulle dö varje gång. Så jag vet att det är asjobbigt men jag fick det mest på bussen eller i kön på ica odyl. Så jag undrar om Inderal skulle hjälpa mig överhuvudtaget - mao jag har ännu inte prövat... Imorgon kommer jag göra ett nytt försök!

o du Kaprifol, du är modig som tar kontakt med vårdcentralen. Good for you!!