Jag har exakt samma problem. Jag har verkligen problem med att prata, vilket har lett till att mitt och min pojkväns förhållande har dött ut. Han hade tydligen inget tålamod kvar för min blyghet.
Jag har varit blyg i hela mitt liv, och har haft social fobi som uppstått i och med mobbning. Nu vet jag inte längre om jag har social fobi eller inte. Jag är i alla fall fortfarande extremt blyg, men inte lika blyg som jag var då jag gick på högstadiet.
Mina standardsvar är: "Ja", "Nej" och "Vet inte". "Vet inte" är det vanligaste av dem.
Jag har jämt trott att min oförmåga att hitta svar på frågor som ställs till mig beror på ointelligens, därför har jag jämt ansett mig vara ointelligent/osmart. Men nu äntligen så vet jag att det kan bero på min isolering och blyghet.
Jag träffar aldrig nya människor irl, bara på internet. På internet är det mycket lättare att kommunicera, för då skriver man ju istället för att prata.
Jag vill verkligen bli av med min blyghet och kunna delta i diskussioner. Men jag antar att jag måste börja tycka om mig själv om jag ska lyckas bli av med den.
Börjar skolan i övermorgon... 2a året på gymnasiet. Är orolig ifall jag inte kommer kunna äta lunch i skolan då, med tanke på alla nya elever. Jag blir t.o.m ängslig då jag passerar främmande människor. Undviker ögonkontakt och bara kollar ned i golvet.
Jag måste försöka komma ut mer, bort från detta hus. Men vart skall man gå...
|