Om du uppfattar dig själv annorlunda mot förut, så är det inte konstigt ifall du uppfattar omvärlden och andra människor som annorlunda också.
Förutom alla symtom du anser dig ha, vad har du själv för tankar kring ifall detta är hjärnspöken hos dig? Hur mkt energi lägger du ned och hur stor del av dagen går åt att detektera nya symtom i alla slags vardagshändelser? Kan det vara så att du, som alla människor, i vissa tillfällen är lite trött och stressad så ögonen nästan går i kors. Det vi andra då tänker "jaja, jag får väl vila upp mig så blir det bra sedan" så börjar du fundera vad som är "skadat" och kommer bli kroniskt.
För mig låter det som en i botten depression. Inte värsta apatiska sorten, just därför att din hjärna är så pass aktiverad av "mående-detektorerna". Att vilopulsen stigit en hel del är ganska vanligt vid depression och ångest. När hjärnan är fullt ockuperad av att försöka känna efter, så får närminnet lida ännu mer än om man bara har en passiv depression.
Om de medicinska testerna visar att du mår bra i hjärta med mera, är mitt hetaste tips att börja motionera. Om du springer så att du får lagom flås så tror jag du kommer få en annan känsla i andningen efter träningspassen, och när man kommit igång efter ett par veckor så minskar oftast de depressiva känslorna.
Jag var rätt "nere" för några år sedan. Minns att jag skulle byta till sommarhjul på bilen. Jag fick ta två bultar i taget, sedan var jag helt utmattad och pulsen bankade snabbt, så jag fick gå in och vila och gå ut i omgångar (tog ett par timmar att byta alla fyra hjul). En tid senare tvingade jag mig ut i motionsslingan. Jag ömsom gick, ömsom joggade 2,5 km-rundan på uppåt 20 minuter. Efter en vecka kunde jag lunka runt utan att vila på 18 minuter. Ytterligare en vecka senare tog det 13-14. Sedan började det lossna på många plan, och snart var jag nere på 11 minuter. Idag går det snabbare dock.
Många vitaminer är bra. Ät gärna de B12 du tänkt på, och om jag bara ska nämna en av flera viktiga andra så skulle jag först och främst föreslå D-vitamin (gärna upp till 5ggr rekomenderad dygnsdos). Kom också ihåg att fiskolja är superbra för just nervceller.