Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-15, 12:45   #57 (permalink)
oleole
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Svarar under annat medlemsnamn eftersom det verkar ha hänt något med min profil...

Det här är egentligen för stora frågor för att diskutera så här. Att få kunskap om en terapiform (som den psykodynamiska) genom att läsa sig till det och vidarbefodra i ord är svårt. Som så mycket annat på internet så ger det information men inte så mycket kunskap.
Utbildningen till psykoterapeut är lång och det krävs gedigen kunskap att på djupet diskutera och råda kring detta. Därför är det svårt att så här diskutera terpeuters ev tystnad eller influens eller inte av Freud.Det blir som att dessa båda saker är något som är fel men det är ett alldeles för enkelt sätt att de på det.
Ta det här med tystnad tex, vilket kan vara väldigt befogat i vissa fall. I "tystnaden möter man sig själv" som det heter och det kan ju vara väldigt läskigt. Ibland kan tysnade behövas för att man ska kunna tänka till punkt eller se vissa saker, komma över motstånd och försvar etc.

Mitt svar handlade givetvis om utbildning som i slutändan leder (eller kan leda till) legitimation (psykodynamisk eller kognitiv), alltså att både jobba som samtalsterapeut under tiden eller att vara helt färdig. De utbildningarna står under insyn från Högskoleverket och patienten har en säkerhet i att den legitimerade står under Socialstyrelsens kontroll (den som är under utbildning har sin handledare som är legitimerad).
Att tala om något annat är egentligen helt oväsentligt då titeln terapeut/samtalsterpeut inte är skyddad i lag, vem som helst kan kalla sig det. Som tex bara gått några korta kurser eller är terapeuter utifrån någon arbetslivserfarenhet.

Du reagerade att jag skrev det här om utbildningen innan man går terpiutb. Det det handlar om är att det är obligatoriska förkundskapskrav, vilket kan vara viktigt att veta.

Jag reagerar över att det är en del på detta forum som inte mår bra som vill arbeta med terpi. Nu vet jag inte vad som händer utanför forumet eller vad ni sedan diskuterar på telefon. Men jag tänker på detta utifrån egenterapin som vi diskuterat lite.Den är en viktig del i utb, har man inte koll på sig själv så kan man inte hjälp andra. Motsatsen ger "övergrepp i socialt arbete" och är djup oprofessionellt.
Nu menar jag inte att om man mått dåligt eller mår dåligt så kan man inte hjälpa andra. Absolut inte! Många som arbetar socialt och med terapi har egen erfarenhet av lidande och det är en ovärderlig tillgång som inte några böcker kan ge. Men man måste ha arbetat med det!
oleole är inte uppkopplad