Hej, -jätteglad att du har hittat hit!
Du frågar om det du upplevt kan ha påverkat ditt minne och som MentalPanic säger så kan man blockera minnen om man genomlevt någonting traumatiskt (i psykologiska termer pratar man då ofta om dissociation och dissocierade minnen). Det du beskriver är traumatiska upplevelser som du kan komma att behöva bearbeta även en tid framöver. (Det är mindre troligt att långttidsminnet har påverkats (du har ju minnen från sexton år och framåt) av den fysiska misshandeln.)
Jag skriver att du kan behöva bearbeta den fysiska och inte minst psykiska misshandeln under en tid framöver. Jag tror att du kunde må bra av att medvetet, (med t.ex. en psykoterapeut med kompetens inom traumabehandling,) bearbeta de erfarenheter du har.
Du är stark som vågar tala om det som hänt och se verkligheten som den är och har varit. Detta i sin tur, och det att du visat dig villig att bearbeta dina upplevelser gör risken mindre vad gäller det du skriver att du är rädd för, nämligen att bli som honom. Genom den insikt du har minskar den risken avsevärt, så jag tror att du inte behöver oroa dig över det särskilt mycket. Försök bara att ta hand om dina behov och dig själv och kom ihåg att du redan kommt en bra bit på väg genom att du faktiskt sökt stöd.
v.h. En Annan