|
Expert
Platinamedlem
Reg.datum: Sep 2005
|
Hej igen ole
Citat:
|
Psykoterapi, oberoende av inriktning, alltså även kognitiv har fått många delar av Freud och psykoanalysen. Många begrepp och diagnoser, ex det omedvetna och borderline kommer därifrån.
|
Jag delar din uppfattning helt och hållet
Jag kan uppleva att det finns en stora kunskapsluckor hos en del kognitiva terapeuter Jag tycker att den kognitva terapin skulle
använda sig mer av en del av klassisk psykologi dock inte det passiva lyssnandet
och rädslan för att påverka. Jag tycker ditt val att kombinera psykodynamisk med KBT är klokt
Låt oss först konstatera att definitionen av psykodynamisk terapi spretar ganska ordentligt. Vilket inte är så konstigt i sig. Vem har den rätta definitionen? Jag står för den definitionen av psykodynamisk terapi som jag skrivit den ligger väl i linje med vad andra skriver. Jag är inte ensam om att tycka det är svårt med en homogen definition
Från Wikipedia
Citat:
|
Psykodynamisk psykoterapi är en grupp
|
Citat:
|
psykologiska behandlingsmetoder som bygger på såväl psykodynamisk och psykoanalytisk teoribildning som modern forskning. Termen psykodynamisk psykoterapi är i dag snarast att betrakta som ett paraplybegrepp för en rad psykologiska behandlingsmetoder med mindre inbördes skillnader.
|
Comuniceras och min definition
Psykodynamisk terapi
Den psykodynamiska terapin bygger på flera delar från psykoanalysen. Här utforskar man patientens känsloliv både i nutid och i dåtid. Den omedvetna dimensionen med dess komplexa konflikter och symboler grundläggs tidigt i barndomen och dessa omedvetna mönster och krafter ger sig till känna i den terapeutiska relationen.
Psykoterapi och dess psykoanalytiska varianter i synnerhet kräver lång utbildning, fyra till fem år och ibland mer. Många gånger krävs det att den studerande har minst 40 timmar egen terapi. Psykoterapi analyserar djupa omedvetna beteendeproblem och mönster hos patienten, snarare än att koncentrera sig på att lösa de uppenbara symtomen. Psykoterapi handlar om radikala omfattande personlighetsförändringar som är mer robusta än de som görs i andra former av terapier.
Psykodynamisk terapi kräver mycket tid, ibland flera gånger i veckan i flera år.
Det finns idag dock psykodynamiska terapeuter som arbetar med ett kortare tidsperspektiv.
Ångestsällskapet
Psykodynamisk terapi
Den vanligast förekommande psykoterapimetoden i Sverige. I psykodynamisk terapi söker den drabbade tillsammans med sin terapeut kunskapen att förstå sin inre och yttre värld. Man analyserar hur de problem man har kan hänga samman med livssituationen nu och/eller tidigare i livet. Med större medvetenhet om sig själv, sina önskningar, känslor, upplevelser, behov och motiv ökar förmågan att förstå och påverka sitt liv. Tankar, känslor och handlingar kan förändras. På så sätt kan man lösa problem och bli fri från sina symptom. Sedan Freuds tid tar nutida psykodynamisk psykoterapi även till sig nya vetenskapliga rön om hjärnan, barns utveckling och samspelet mellan kropp och psyke. Terapiformen har stor bredd vad gäller inriktning och utformning, från intensiv psykoterapi flera gånger i veckan i flera år till korttidspsykoterapi. I psykoterapin arbetar man med det specifikt unika hos varje person och anpassar arbetet till individens behov av struktur och stöd. Mer sammansatta och förgrenade problem kräver längre behandling. Längre tid ger också möjlighet att mer omfattande genomarbeta de olika problemens natur. Psykoterapin kan bedrivas med en person, par, familj eller i grupp.
Ett problem som dyker upp när man skall definiera olika terapiformer
år att skolindelningen inte är särskilt tillförlitlig. Dessutom finns det en viss överlappning mellan de olika terapiformerna men det finns även skillnader mellan olika huvudinriktningar.
De terapiformer som är tydligast är - psykoanalys och senare utveckling i form av psykodynamiska terapier
- humanistiskt och existentiellt orienterade terapiformerna och
- beteende och kognitivt inriktade terapierna.
- Lösningsfokuserade terapier
Utgångspunkterna för de olikaterapiformerna är naturligtvis att klienten patienten skall må bättre. Låt oss börja med att titta på de psykodynamiska terapierna, där finns en betoning på förändring av inre processer. - ett fokus på affekter och patientens
- känslouttryck i terapin
- ett utforskande av patientens ovillighet att beröra vissa ämnen eller
- när patienten ägnar sig åt aktiviteter som hindrar terapin
- en strävan att identifiera mönster i
- patientens handlingar, tankar, känslor, upplevelser och relationer
- betoning på saker som
- hänt tidigare (historiska händelser i patientens liv)
- ett fokus på patientens interpersonella
- upplevelser
- ett uttalat fokus på själva terapirelationen, samt
- ett explorerande vad gäller
- patientens önskningar, drömmar och fantasier
Nu är det en sak vad man säger och en annan vad som faktiskt skeri terapirummet
Kognitiv terapi och KBT skiljer sig från psykodynamisk terapi (och den interpersonella terapin)
·I KBT finns ofta ett inslag av hemuppgifter samt aktiviteter och övningar själva terapirummet och under terapisessionen
·det sker en styrning av terapin
·man lär ut färdigheter för att patienten ska kunna hantera svårigheter
·En betoning på framtida upplevelser och händelser(t.ex i form av planering)
·utbildningsinslag får stort utrymme t.ex. vad gäller själva behandlingen, problemet patienten lider av och symptomen
·ett fokus på beteenden och tankar
Du skriver
Citat:
|
Psykodynamisk teori används på en mängd sätt, både kortsiktigt och långsiktigt,hos kuratorer, i behandling i sociala verksamheter osv.I en terapisituation träffas man en gång i veckan
|
Exakt detta skriver jag
Citat:
Psykodynamisk terapi kräver mycket tid, ibland flera gånger i veckan i flera år.
Det finns idag dock psykodynamiska terapeuter som arbetar med ett kortare tidsperspektiv.
|
Precis som du skriver börjar den psykodynamiskt orienterade psykoterapeuter använder sig av hemuppgifter detta märker vi framförallt i USA dar Zeiligman är en av dem som går i bräschen för en ny form av psykologi.
Ang antalet timmar
Jag har sagt
Citat:
|
Många gånger krävs det att den studerande har minst 40 timmar egen terapi.
|
Som du ser skriver jag minst
Var någonstans har jag sagt att legitimerade psykologer bara gör 40 timmar?
Ingenstans. Jag kan inte se det i min text ?
Idag finns det flera privata utbildare som har 40 timmar egen terapi denna utbildning är inte legitamationsgrundade men det har jag aldrig sagt.
Du skriver
Citat:
|
att jag det jag skriver är fel
|
Du skriver
Citat:
|
Att utbilda sig till leg. psykoterapeut med kognitiv eller psykodynamisk inriktning kräver många års utbildning och är en skyddad titel, står alltså under Socialstyrelsens och Högskoleverkets översyn. Det går att gå i terapi dels hos någon som är under utbildning, (billigare) och dels när man är legitimerad. Att kalla sig terapeut kan däremot vem som helst göra. Du skriver att det är en 4 år lång utbildning och ibland mer. Först krävs en människovårdande utbildning i botten, tex läkare, psykolog eller socionom tex. Sen kommer två steg, det första på 2 år (ingår i psykologutb) och det andra 3 år med en period i mellan på två år då studenten arbetar med patienter under handledning.Alltså om du inte börjar som psykolog är det det först en utbildning i botten och sedan 7 år på det.
|
Jag skriver
[quote]Psykoterapi och dess psykoanalytiska varianter i synnerhet kräver lång utbildning, fyra till fem år och ibland mer.[/QUOTE
Då är Chalmers 8 år eftersom du måste gå Gymnasiet innan. och inte 4 5 år som de säger på sin hemsidan
Jag anger hur lång utbildnigen är i tid inte inklusive ev förkunskpaskraven
Må gott och ha det bra
Jonas Gåde
Senast redigerad av Jonas den 2008-08-10 klockan 20:18.
|