Jag utbildar mig till leg. psykoterapeut (psykodynamisk inriktning) och har fil kand i psykologi (inrikt, kognitiva processer). Vidare även utb i motiverande samtal och lösningsfokuserat förhållningssätt.
Jag förstår att detta forumet används som marknadsföring för ert företag men eftersom ni ger intryck av att ge info om tex olika terapiformer är jag tvungen att reagera då några som kontaktat mig för terapi varit inne på forumet.
Det är många sakfel men jag riktar in mig på den psykodynamiska terapin, dels hur den beskrivs i den här tråden men även andra. Jag ska dock hålla mig kort.
Att utbilda sig till leg. psykoterapeut med kognitiv eller psykodynamisk inriktning kräver många års utbildning och är en skyddad titel, står alltså under Socialstyrelsens och Högskoleverkets översyn. Det går att gå i terapi dels hos någon som är under utbildning, (billigare) och dels när man är legitimerad. Att kalla sig terapeut kan däremot vem som helst göra. Du skriver att det är en 4 år lång utbildning och ibland mer. Först krävs en människovårdande utbildning i botten, tex läkare, psykolog eller socionom tex. Sen kommer två steg, det första på 2 år (ingår i psykologutb) och det andra 3 år med en period i mellan på två år då studenten arbetar med patienter under handledning.Alltså om du inte börar som psykolog är det det först en utbildning i botten och sedan 7 år på det.
Den egna terapin uppgår inte till 40 tim utan är 50 tim under det fösta steget och 75 under det andra,alltså sammanlagt 125 timmar under en utb till leg. psykoterapeut.
Det sker en sammanblandning av psykoanalys och psykodynamisk psykoterapi, dels i detta inlägget men även i andra. Psykoterapi, oberoende av inriktning, alltså även kognitiv har fått många delar av Freud och psykoanalysen. Många begrepp och diagnoser, ex det omedvetna och borderline kommer därifrån.
Men psykoanalys (där man ofta ses flera gånger i veckan) pch psykodynamisk terapi arbetar på olika sätt och man har olika ingång till människans psyke.
psykodynamisks teori är en utveckling därifrån men med helt egna teorier och teoretiker.
Psykodynamisk teori används på en mängd sätt, både kortsiktigt och långsiktigt,hos kuratorer, i behandling i sociala verksamheter osv.I en terapisituation träffas man en gång i veckan.
Det är en myt att man bara rör sig kring barndomen.Det är alltid problemet här och nu som man ska lösa men man tar hänsyn till tidigare erfarenheter för att kunna förstå varför och se meningen med att någon beter sig eller känner som den gör. Den här och andra myter och annan info kan man läsa mer om på hemsidan för "Riksföreningen för psykodynamisk psykoterapi",
www.riksföreningenpsykoterapicentrum.se Titta under "psykoterapi och psykoterapeuter".