Citat:
|
Nej nej, hudfärg och hårfärg är alltid underordnat andra attribut som definierar en subart inom arten mänskligheten. Även om man talar svenska och är intrgrerad i samhället innebär det inte att man är svensk. Man kan inte bli en same eller en rom. En hund som föds i ett stall och lär sig förstå hästar blir ingen häst heller, för att göra en dålig metafor. Att vara svensk är etniskt betingat.
|
I vissa fall absolut, där den etniska befolkningen utgör en överväldigande majoritet av landet eller där den etniska befolkningen är särskiljd från omgivningen. Men ta till exempel USA, vilken etnisk betingning har en amerikan? Kan du bli en amerikan? Sverige är ett mångkulturellt land och jag tror inte det bara är jag som ser mina vänner med utseenden från alla hörn av världen som svenskar.
Citat:
|
Det dolda hatet upplever jag via folkets egna medium, nämligen internet. I verkliga livet kan endast antydningar spelas på, på internet kommer den riktiga synen fram. Lägg till det historiska förtryck som "mitt" folk fått utstå. Det är fortfarande, av svenskarna ett väldigt missförstått folk. Ofta gaddar svenskar och andra invandrare ihop sig gentemot "mitt" folk.
|
Åsikter som människor har på internet är inget du kan lita blint på! För det första är de som spenderar tid på forum inte ett bra genomsnitt av befolkningen, beroende vad det är för typ av forum kan åsikterna vara väldigt icke representativa för den svenska befolkningen. Vidare, eftersom människor inte behöver ansvara för sina uttalanden på internet, förutom möjligtvis någon forumban, så leder det till att människor häver ut sig allt möjligt skit bara för att få uppmärksamhet. De finns även de som bara lever på internet och saknar verklig kontakt. Med andra ord anser jag inte att internet är en tillförlitlig källa för att se människors riktiga åsikter. Antizigmatism?
Citat:
Kultur är en sak och etnicitet en annan. Här finns mer att läsa om rasblandade barn och en känsla av att vara olycklig. CNN.com - Mixed-race students report more troubles - Nov. 1, 2003
Läs gärna om adoptivbarn och känslan att inte höra hemam etniskt också, även om jag inte är adoptivbarn.
|
Intressant.
"The most common explanation for the high-risk status is the struggle with identity formation,[..]" vilket inte låter helt orimligt.
Citat:
|
Det vet jag fler än du som tycker, ofta åsyftas då blandningar mellan mer exotiska folk och svenskar.
|
Headspike!
Citat:
|
Jag tillhör en ras som av svenskarna oftast räknas som ruskigt ful. Det estetiska hatet är överordnat det övriga hatet.
|
Det där låter befängt, hur kan man hata en ras p.g.a. utseende? Jag kan första att människor kan hata raser p.g.a. mytbildningar men p.g.a. utseende, det är ju verkligen idiotiskt.