Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-16, 13:03   #3 (permalink)
Setu
Banned
Guldmedlem

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dacci Visa inlägg
Hej Setu och välkommen hit.
Hej! Tack så mycket.

Citat:
Vad är att vara svensk idag? Att helt enkelt definiera svensk som blond, blåögd, spetsig näsa, ljus hy är ganska orimligt idag. En mer rimlig definition, enligt mig, är att en svensk är någon som kan prata svenska och är integrerad i det svenska samhället.
Nej nej, hudfärg och hårfärg är alltid underordnat andra attribut som definierar en subart inom arten mänskligheten. Även om man talar svenska och är intrgrerad i samhället innebär det inte att man är svensk. Man kan inte bli en same eller en rom. En hund som föds i ett stall och lär sig förstå hästar blir ingen häst heller, för att göra en dålig metafor. Att vara svensk är etniskt betingat.

Citat:
På vilket sätt upplever du det dolda hatet? En handling behöver inte vara rasistisk bara för att den uppfattas som sådan. Självklart finns det rasister, men enligt min erfarenhet så är rasisterna en ganska liten minoritet.
Det dolda hatet upplever jag via folkets egna medium, nämligen internet. I verkliga livet kan endast antydningar spelas på, på internet kommer den riktiga synen fram. Lägg till det historiska förtryck som "mitt" folk fått utstå. Det är fortfarande, av svenskarna ett väldigt missförstått folk. Ofta gaddar svenskar och andra invandrare ihop sig gentemot "mitt" folk.

Citat:
Att rasblandade ska vara mer olyckliga låter ganska konstigt. I varje fall om du har källor på att rasblandade från samma kultur är olyckligare.
Kultur är en sak och etnicitet en annan. Här finns mer att läsa om rasblandade barn och en känsla av att vara olycklig. CNN.com - Mixed-race students report more troubles - Nov. 1, 2003

Läs gärna om adoptivbarn och känslan att inte höra hemam etniskt också, även om jag inte är adoptivbarn.

Citat:
Subjektivt sett så tycker jag att de vackraste människorna är "rasblandade". Visst att du inte har en plats du kan kalla hem kan bero på att du är rasblandad, men det är väl inte den rimligaste orsaken tycker jag. Jag känner inte att jag har haft ett hem på cirka fyra år, då jag bara flyttat runt en massa och inte lärt känna människor i min omgivning tillräckligt bra.
Det vet jag fler än du som tycker, ofta åsyftas då blandningar mellan mer exotiska folk och svenskar. Jag tillhör en ras som av svenskarna oftast räknas som ruskigt ful. Det estetiska hatet är överordnat det övriga hatet.

Citat:
Nu kanske jag kommer låta lite fördomsfull, men har du testat att bo i en stad i sverige? Jag har hört att de oftast är mer toleranta där.
Jag bor i en storstad.

Citat:
Jag hoppas du kommer trivas i ditt nya land i höst och att du någon dag inser att sverige inte är ett förtryckarland! För jag upplever verkligen inte sverige så.
Tack så mycket, och tack för att du svarade. Kanske du inte upplever det så på grund av att du har ett annat arv än jag. Jag vet inte. Själv har jag alla historiska fakta som behövs, och kan länka till hur mycket hat-trådar som helst och hur mycket föraktfulla inlägg som helst (inte hur många som helst, men väldigt väldigt många) på olika svenska forum. Delvis även utländska. Hade någon skrivit sådana saker om afrikaner hade det blivit mer ramaskri, men det räknas som mer tillåtet att skriva skit om "mitt" folk även på forum som inte räknas som så "elaka."
Setu är inte uppkopplad   Svara med citat