Hej Setu och välkommen hit.
Vad är att vara svensk idag? Att helt enkelt definiera svensk som blond, blåögd, spetsig näsa, ljus hy är ganska orimligt idag. En mer rimlig definition, enligt mig, är att en svensk är någon som kan prata svenska och är integrerad i det svenska samhället.
På vilket sätt upplever du det dolda hatet? En handling behöver inte vara rasistisk bara för att den uppfattas som sådan. Självklart finns det rasister, men enligt min erfarenhet så är rasisterna en ganska liten minoritet.
Att rasblandade ska vara mer olyckliga låter ganska konstigt. I varje fall om du har källor på att rasblandade från samma kultur är olyckligare. Subjektivt sett så tycker jag att de vackraste människorna är "rasblandade". Visst att du inte har en plats du kan kalla hem kan bero på att du är rasblandad, men det är väl inte den rimligaste orsaken tycker jag. Jag känner inte att jag har haft ett hem på cirka fyra år, då jag bara flyttat runt en massa och inte lärt känna människor i min omgivning tillräckligt bra.
Nu kanske jag kommer låta lite fördomsfull, men har du testat att bo i en stad i sverige? Jag har hört att de oftast är mer toleranta där.
Jag hoppas du kommer trivas i ditt nya land i höst och att du någon dag inser att sverige inte är ett förtryckarland! För jag upplever verkligen inte sverige så.