Ang ADHD
Hej!
Jag är ny här, men kan lika gjärna lämna ut mig på en gång. Har ADHD av kombinerad typ, dvs jag har svårigheter innom konsentration, impulsivitet och svår hyperaktivitet. Har även lätt dyslexi. Så här är det för mig.
Att ha ADHD innebär att jag inte kan hålla kvar fokus på samma sak så länge om det inte är något som intresserar mig, så kan jag sitta många timmar utan uppehåll.
Jag har svårt att vara tyst, måste säga när det dyker upp i huvudet. Det handlar om att jag har svårt att styra mina impulser. Det handlar också om att min hjärna är snabb. Det som dyker upp försvinner för att nästa tanke dyker upp, som ofta handlar om något helt annat. Om jag inte säger, glömmer jag det.
Har svår hyperaktivitet, vilket leder till att jag inte kan vara still så långa stunder. Försöker jag kämpa emot blir jag irriterad och tillslut aggressiv. Idag skulle jag aldrig försöka sitta still längre än vad min hyperaktivitet klarar.
Jag växlar aktivitet ofta, vilket gör att en del saker aldrig blir klara, men oftast idag går jag tillbaka och avslutar saker. Många med ADHD har påbörjade projekt lite här och där.
Har svårt med det sociala spelreglerna, vilkat gör att jag inte orkar umgås med så många i taget. Fast jag vet inte om det är jag eller andra egentligen. Jag vet att jag är insiktsfull och intuetivare än andra och ser orsaker till beteenden och även konsikvenser. De flesta med ADHD läser av andra välldigt fort.
Jag har lärt mig leva med mitt funktonshinder. De som inte har det kan ha svåra symptom och ävern olika vägar att självmedicinera sig. Ångest och depressioner är vanliga sekundära problem.
Själv är jag 41 och har barn. Alla mina barn har ADHD och två av dem har även AS. Vi fungerar bra om vi har rätt stöd och rätt miljö. Just nu när vi har sommarlov är vi alla symptomfria. Ingen är aggressiv, som annars blir en följd av att skolan brister i stöd och miljö.
De flesta som har ADHD tar allt välldigt personligt. Det gjorde jag också tills för några år sedan. Då blir det lätt att man går i försvar fort och man blir lätt sårad och ledsen. Det brukar märkas på människor som gör så att de är ganska aggressiva och brusar upp lätt. Impulsiviteten ställer också till det. Man hinner liksom inte med att tänka innan man handlar eller säger saker. Ofta blir det så att man säger saker som kan såra andra utan att man egentligen vill det.
Känn det fritt att fråga om ni undrar något.
Jag kan beskriva AS (Aspergers syndrom) också, men har inte tid just nu.
Ha en skön dag/Makiko
|