Halvblod flyttar pga rasism!
Hejsan! Först och främst skriver jag att jag absolut inte söker hjälp via internet, utan vill mer ha andra människors syn på det som för mig är ett mycket stort problem. Jag är väl medveten om att det jag ska skriva om strax kan vara svårt för en del att förstå, därför ska jag försöka fatta mig så konkret som möjligt.
Det är så att när jag blev lite äldre, sena tonåren ungefär, blev mer och mer medveten om mitt etniska ursprung. Jag började titta på mig själv och såg att jag faktisk inte såg och inte ser svensk ut alls. Det störde mig inte och stör mig inte heller. Men jag blev medveten om det. Det ena ledde till det andra. En gnagande oro vaknade till liv inom mig.
Jag började leta upp "mina" anfäder och anmödrar, hur man nu ska skriva det. Jag flyttade till de trakter där jag har släktingar och där "mitt" folk finns. Det bör påpekas att jag är 50% svensk. Ett bortglömt språk togs tillbaka av mig och jag trivdes. Därefter hände några saker och jag återvände till Sverige. Sedan vaknade oron till liv igen och jag började göra efterforskningar. Jag hittade gamla böcker, gamla dokument och gamla filmer. Allt detta visade på olika sorters förtryck av "mitt" folk. Jag hade varit omedveten om det. Jag läste mer, tillbringade mycket tid på bibliotek och eftersökte fakta på olika forum med mera. Det skakade mig faktiskt ända ner i mina djupaste rötter.
Därefter insåg jag att Sverige som land är uppbyggt kring rasförtryck ända sedan Retzius dagar på 1800-talet. Gravplundringar av samiska gravar för att mäta skallar har förekommit bland annat. Allt historiskt kunde jag till slut accpetera. Jag upptäckte också att det FORTFARANDE lever kvar förakt i olika varianter, STARKT förakt.
Internet är folkets medium. En vanlig genomsnittssvensk får inte komma till tals i teve eller i tidningar, däremot kan de vädra sina sanna åsikter på internet. Gång efter annan har jag läst om hur fula "mitt" folk är, och hur mycket bättre svenskarna är. Utseendehatet tar jag hårt på, i dess kölvatten kommer annat förakt och hat upp till ytan.
Jag räknar mig inte alls som svensk längre och känner mig som en främling i det land jag är född i, och jag upplever att jag befinner mig i en förtryckarstat. Nu har jag ordnat så att jag ska flytta "hem" igen i slutet av sommaren. Delvis på grund av detta dolda hat som finns mot "mitt" folk.
Jag har märkt att vissa forum är mycket snällare än andra, jag har inget emot elaka forum heller. Många sanningar kommer fram där. Men, jag vill avbsluta med, att jag inte har haft en plats att kalla hem på väldigt länge. Jag känner mig rotlös och har bott på många ställen och letat mig fram och haft mitt hem i en resväska. Kan detta bero på att jag är halvblod, alltså rasblandad? Rasblandade uppvisar oftare psykiska problem än ickerasblandade. Det har jag källor på. Jag mår i alla fall väldigt dåligt av det här! Åtminstone när jag är i Sverige. I det andra landet passar jag inte heller helt in, men mer än här.
Hälsningar Setu.
Senast redigerad av Setu den 2008-07-15 klockan 21:41.
|