Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-14, 17:21   #2 (permalink)
jagochmig
Senior Member
Guldmedlem

jagochmigs avatar

Reg.datum: May 2008
Standard

Jo, det här med djur är intressant. De djur som hjälper mest är, antar jag, de som är lite mer interlektuellt utvecklade, dvs. Hund, katt, häst.. osv.

Ska man tänka på hela kakan med välmåendet så tänker jag de här djuren i tre steg.

Katten är det första stegt, den klarar sig bra även på egen hand (självklart beroende på om det är inne/ute katt) när det gäller mat och "rastnings" fronten. Den suger till sig kärlek när det är keldags.

Hunden har ett lite större behov. Den kan inte skaffa sig mat själv på samma sätt som katten och den behöver rastas regelbundet.

Hästen kräver ännu mer tid. Den ska tas in och ut ur hagen, boxen/spiltan ska mockas, den ska ryktas, motioneras och få mat två-fyra gånger per dag. Hanteringen av hästen innebär kroppsaktivitet och friskluft. Det finns något som heter ridterapi som används över hela landet, den ligger dock långt efter USA, danmark och norge där terapiformen är väl fungerande och mer utvecklad.

Ridskolor är unika i sitt slag då det är helt fritt att gå dit, de fungerar som en fritidsgård. Ofta arbetar många idiellt i en förening och alla är välkommna som vill hjälpa till. På ridskolor är det itne ovanligt att andra djur dyker upp. Oftast finns det en stallkatt och det är inte ovanligt att någon av de anställda har en hund. Alltså behöver du inget eget djur över huvud taget!

Varför vi mår bra av att ha djur är att allt inte kan hända bara av slump. Ett djur gör att vi helt enkelt måste gå upp ur sängen, vi måste mata, vi måste rasta. Alltså blir det en sorts ordning i vardagen, en stöttepelare. Djuret behöver oss, för djuret så har du ett värde.

Jag tror... jag vet alltså att djur är helt utmärkt "vertyg" till ett friskare liv.