Bästa terapin.
Såg på Reality TV om en terpeut som använde sig av djur för att "nå fram till patienterna", då han hade olika slags djur och patienten fick berätta vilket djur han/hon tyckte mest om och under terapitimmarna så la dom ner tid på djuret samtidigt som dom la ner tid på problemen... T.ex var ute och gick med en hund och pratade med patientien, eller rensa en fågelbur samtidigt osv.
Med tanke på att djur "öppnar" oss människor så är det synd att den metoden inte finns särskilt mycket av. Har nämligen 3 katter.. En av dom har funnits i 9år och har hjälpt mig på olika sätt, den andra har fått mig att le då den, ursäkta mig, är så jävla dum :P och nu har jag skaffat mig en tredje som är en sphynx (nakenkatt) och jag lägger ner mycket tid på honom och det får mig att ha andra tankar i huvudet, samtidigt som jag LÄNGTAR efter att få se den när jag är hemifrån osv.
Jag tror att bästa terapin för vissa människor helt enkelt är att skaffa sig ett djur som kanske inte behöver allt för mycket tid och pengar men som ändå vill ha ens uppmärksamhet och kärlek.
|