Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-13, 06:51   #16 (permalink)
chris i skåne
Senior Member
Platinamedlem

chris i skånes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Krediter: 2 294
Question Asperger...???!!!???

Hej!
Jag undrar om Asperger kan visa sig annorlunda hos kvinnor och män...?!?
Träffade en kvinna idag som efter flera år med en DAMP-diagnos - hade omdiagnostiserats och numera har diagnos:Asperger.

Hon menade att det kan vara stor skillnad på hur Asperger visar sig hos kvninor och män.

Bla. beroende på att kvinnor i allmänhet föds med en större social förmåga än vad män gör och att symptomen därför inte är lika tydligt hos kvinnor och att de skiljer sig från männens.

Finns det Någon som vet någonting om detta eller känner igen sig - såå skulle jag bli jättetacksam om ni ville skriva och berätta lite.
Eftersom detta har satt myror i huvudet på mig - samtidigt som pusselbitarna börjar falla på plats.

Undrar också om det är "svårare" att ställa diagnosen på vuxna än på barn - och om symptomen visar sig annorlunda hos vuxna!?

Undrar slutligen OM kännetecknen vid högfungerande Asperger - autism - är "svårare" att upptäcka och visar sig annorlunda - och isf HUR!?

Undrar Vilken behandling som ha störst effekt på Asperger (allmänt sett) - är det någon speciell sorts terapi som är lämpligare än andra - är terapi att rekommmendera över huvudtaget!?

Är det vanligt att Medicinera mot Asperger och isf - vilken medicin anses allmänt ha bäst effekt!?
Har hört att Medicin inte brukar ges mot Aspergers - utan att social träning är mest effektivt - stämmer det!?

Kan man genom att "lära in ett nytt beteende" bli frisk eller åtminstone lindra Aspberger och dess symptom!?!?!?

Undrar om Kt, kbt eller NLP - kan "ändra mönstret" och "programmera om hjänan" och därigenom "läka ut Aspergers"...!?

Eftersom man, om jag förstått rätt, genom olika tekniker och främst genom språket (även kroppsspråket!?) kan förändra sättet att tänka och kommunicera.

Väääldigt Tacksam för Svar - Hoppfulla Hälsningar från
Christina i Skåne

PS! Är det Någon som vet någon bra litteraur om Aspergers - speciellt hos vuxna , kvinnor och högfunktionerande Autism- Aspergers... DS!
chris i skåne är inte uppkopplad   Svara med citat