Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-04, 21:32   #5 (permalink)
Trollsa
Senior Member
Platinamedlem

Trollsas avatar

Reg.datum: Oct 2007
Krediter: 1 855
Standard

"På comunicera skiljer vi på två typer av depressioner, den endogena betyder (stiga upp inifrån) och den reaktiva depressionen, som orsakas av externa händelser. Om du tillhör den senare kategorin, behöver du i regel inte någon medicinsk behandling. Troligen är någon form av psykoterapi det som passar bäst för dig. Detta beror på att den reaktiva depressionen är mycket lättare att behandla eftersom den oftast uppkommer till följd av yttre händelser, olycksfall, sorg, stress eller liknande, medan den endogena depressionen är mer svårdefinierad och svårare att härleda.

Vid endogen depression finns ofta förändringar av signalsubstanserna i hjärnkemin. I dessa fall kan medicinering utgöra ett bättre alternativ. Detta medför att medicinering inte fungerar lika bra på reaktiv depression. Denna depression har heller inte samma kemiska förändringar.Det är därför mer lämpligt att reaktiva depressionspatienter söker sig till terapi. En erfaren terapeut kan göra mycket för en deprimerad människa och för de flesta med reaktiv depression är terapi den bästa formen av hjälp. För att kunna ge dig bästa möjliga behandling, måste din terapeut få en bakgrundshistoria av dina symtom. Det är också viktigt att han eller hon får information om din nuvarande livssituation."

Här undrar jag var du menar Jonas. Jag har genomgått många stora sorger och smärtsamma händelser som aldrig fick utlopp. Som jag fått det förklarat stannade sorgen i kroppen och därav fick jag ångest, eftersom vissa av mina kroppsliga symptom visar på det. Att jag även har annan smärta kommer i andra hand i den traditionella vården. Men nu ska jag inte röra till det. Jag har gått på samtal en längre tid innan jag blev ordinerad medicin. Den har förändrats från att vara en tablett till tre olika sorter. Men om det du säger stämmer, varför skulle den traditionella vården välja den behandlingen för mig?