Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-02, 00:54   #25 (permalink)
alithia
Junior Member
Bronsmedlem

alithias avatar

Reg.datum: May 2008
Standard

1. Vilka typer av terapi har du erfarenhet av?

1) Psykodynamisk terapi (nära psykoanalys) fk-ansluten läkare
2) Parterapi fk-ansluten läkare
3) Psykodynamisk terapi (med mer aktiv terapeut) privat

2. Beskriv upplägget.

1) Jag pratade fritt och terapeuten lyssnade och kommenterade ibland. Fullständigt obegripligt för mig. Kändes mycket osäkert och de många kritiska kommentarerna från terapeuten gjorde bara att jag fick mer och mer tunghäfta. Så småningom hade jag helt anpassat mina berättelser till vad jag trodde att terapeuten kunde lyssna på utan att kritisera. Meningslöst.

2) Eftersom vi sökt som par så behandlades vi också som par. Jag ställer mig frågande till varför terapeuten fokuserade helt och hållet på parrelationen när det måste varit uppenbart att vi levde i ett mycket ojämlikt förhållande och mådde mycket dåligt var för sig. Jag skulle ha uppskattat om hon sagt att vi inte borde satsat på ett förhållande utan istället försökt hitta vägar till personlig hälsa. Den här parterapin bekräftade känslan av att vara misslyckad och oduglig som människa.

3) Samtalsterapi helt fokuserad på mig. Dyrt - men efter att jag accepterat kostnaden och bestämt mig för att det får ta den tid det tar - otroligt givande. Samtalen pendlar fritt mellan barndomen och nutiden. Det som känns mest värdefullt är den relation som skapats mellan mig och terapeuten.

3. Vad har du lärt dig? Vilka verktyg har du fått med dig av terapin?

Jag har lärt mig att förstå mina känslomässiga reaktioner ur fler perspektiv. Dels varför jag reagerar som jag gör (barndomserfarenheter) men också att andras reaktioner inte bara beror på mig. De har sina egna erfarenheter som färgar deras reaktioner.

4. Personlig reflektion kring terapin.

Jag skulle önska att det var möjligt att få den här terapin inom högkostnadsskyddet.
alithia är inte uppkopplad   Svara med citat