Ämne: Livsöden
Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-02, 00:09   #17 (permalink)
alithia
Junior Member
Bronsmedlem

alithias avatar

Reg.datum: May 2008
Standard

PROBLEMATIKEN

Deprimerad. Svårt att upprätta och vidmakthålla goda relationer. Väljer gärna "fel" människor att umgås med och blir därför ofta utnyttjad och får den dåliga självbilden ständigt bekräftad.

NULÄGE

Bröt ihop totalt efter en separation från en av många som på olika sätt utnyttjat mig. Sexuellt, ekonomiskt, känslomässigt osv. Sökte hjälp på vårdcentralen eftersom jag hade starka självmordstankar och överhuvudtaget inte klarade av vardagslivet, dvs jobba och ta hand om min son.

ORSAK

Dålig anknytning till föräldrarna från början. Känslomässigt utanförskap under hela uppväxten. Har aldrig haft något riktigt (allvarligt, personligt) samtal med någon person i min familj eller utanför den heller för den delen.

BEHANDLING

Fick en burk lugnande piller (Oxascan) av allmänläkaren på vårdcentralen, samt medicin mot insomningssvårigheter (Zopiklon). När jag efter ett par månader bad om mer sömnmedicin kommenterade läkaren: "Använder du de här fortfarande!?" samtidigt som han skrev ut receptet. Jag tog dessa tabletter till natten under 4 års tid innan jag lyckades sluta med dem. Jag fick också ett samtal med vårdcentralens kurator som skickade mig vidare till en psykiatriker kopplad till försäkringskassan. Där gick jag i samtal under 3,5 år och förstod egentligen ingenting, varken om mig själv eller om vad det var för terapi jag fick. Han satt i stort sett helt tyst under sessionerna och kommenterade bara kort ibland. Ofta negativt. Jag mådde bara sämre och sämre av samtalen med honom. Mot slutet av den här perioden gick jag i parterapi hos en annan av försäkringskassan psykiatriker och av henne fick jag Sertralin som jag tog i något år. Av denna medicin fick jag huvudvärk, mer eller mindre hela tiden, samt helt avtrubbad sexuell förmåga. Efter 3,5 år tog jag kontakt med en privat psykoterapeut som jag nu träffat varje vecka i 1,5 år. Jag slutade med Sertralin och försökte helt gå in för samtalen istället. Detta har betytt otroligt mycket för min mentala hälsa och jag är oändligt tacksam för att jag har råd att fortsätta anlita henne.

SJÄLVHJÄLP

Det här har jag inte varit särskilt bra på. Trots barn och intressen av olika slag har jag inte lyckats hålla de negativa känslorna på avstånd. När man är djupt deprimerad och inte har några egna förklaringar är det i princip omöjligt att odla goda vänskapsrelationer. Sådana som skulle ha kunnat balansera den jobbiga tillvaron.

FRAMTID

Jag tror och hoppas mycket på min framtid. Men det är enbart sedan jag börjat hos min privata terapeut. Hon utgör idag det enda stabila och utvecklande i mitt liv. Med hennes hjälp kan jag bli stark. Det ligger inte för mig att lita blint på en person, men i det här fallet har jag valt att göra det. Jag skulle inte ha levt idag annars.

FORUM

Jag vet inte om jag tillför någon någonting på det här forumet. Men jag läser mycket och känner mycket för dem som skriver. Ibland önskar jag att jag kunde hjälpa mer och ibland önskar jag att någon kunde hjälpa mig.

Senast redigerad av alithia den 2008-07-02 klockan 00:13.
alithia är inte uppkopplad   Svara med citat