Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-30, 14:31   #8 (permalink)
Troll
Senior Member
Guldmedlem

Trolls avatar

Reg.datum: May 2008
Standard

Ja nog har jag ibland svårt att hantera misslyckanden.
Kanske kan det räknas som rädsla för att misslyckas. Jag är ju mest rädd för att hästen ska bli rädd. Just för att jag tycker så mycket om henne så vill jag inte skrämma henne igen.

Att selningen gick lite fel berodde väl bara på stressen just, inget jag känner mig frustrerad över längre. Med djur går saker upp och ner och det är bara att fortsätta kämpa på, det vet jag.

Möjligt att det går lättare om jag först utsätter oss för saker som jag vet att hon reagerar på, men där jag känner att jag klarar avat hanter saken och hålla mig lugn.
Jg misstänker att jag känner extra press iom att vi egentligen är anmäla till ett träningsläger nu tors-sön. Kombinationen av folk som tittar på, vara social och i samma veva inte vara trygg med hästen

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Hej Troll

Det känns som dina krav på dig själv är höga och att allt skall fungera perfekt igen direkt.

Jag skulle vilja prata med dig lite om förhållandet till misslyckanden, Inse att det är mänskligt att du ibland inte lever upp till dina mål. Du är trots allt mänsklig och ingen maskin. Alla människor med eller utan problem gör misstag, missar en träning, äter onyttigt ibland eller något annat. Det viktiga är inte huruvida du ibland misslyckas att hålla dig till planen - att du inte lyckade s med allt äventyrar inte ditt program. Det är när du tar din små fel som en ursäkt eller använder den som argument för att sluta hålla fast vid mål som du skapar dina problem. Du måste lära dig att ett misstag inte äventyrar din målsättning, och att du kan fortsätta på din inslagna väg. Misstaget i sig är ointressant. Det som är viktigt är hur du förhåller dig till dina eventuella misstag...
Det finns en sekvens på engelska som väl symboliserar detta.

Lapse betyder ett litet misstag Missade några detaljer vid selningen (händer aldrig annars)

Relapseär ett återkommande misstag d v s du glömmer

selninneg och tränar hästen fel 3 gånger

Collapse du slutar träna helt, och skiter i allt

Genom att förekomma dina eventuella misstag ökar du chanserna för att inte åka dit.
Fokusera på att det som är gjort är gjort, och att en enskild misstag skall få sätta stopp för dina planer att komma tillbaka. Det är inget misslyckande bara feedback.

Kom ihåg

Det är inte misstagen i sig som gör skadan, utan det är ditt sätt att tänka över det som har hänt som skapar dina problem.

Lycka till

Jonas Gåde
Troll är inte uppkopplad   Svara med citat