Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Hej Cell omk
Tack för ditt mail. Bordeline är en diagnos som används lite för flitigt tycker jag personligen. Det är bra att du är uppmärksam på dina problem
Jag håller på med ett test för Bordeline du kan messa ditt nummer i helgen så kan du göra det kostnadsfritt 0708 111161
Nedan finner du lite om Borderline
Symptom:
Relationer med andra är intensiva, men stormiga och ostabila med markanta skiftningar av känslor och svårigheter i att vidmakthålla intima nära kontakter. Dessa personer kan ibland manipulera andra och har ofta svårt att lita på människor. Där finns också emotionell instabilitet med markanta och frekventa skiftningar från att känna ensamhet, tomhet, depression till irritation och ångest. De kan vara oförutsägbara och impulsiva i sitt beteende- vilket kan inkludera överdrivet handlande, promiskuositet, spelande, droger eller alkohol. Olika slags medberoende, snatteri, hetsätning eller fysiskt självskadebeteende som självmords tendenser förekommer också. Personen kan visa opassande och intensiv ilska eller vrede med ’temper tantrums’, konstant grubblande och ilska, känslor av deprivation och kontrollförlust av rädsla över att inte ha kontroll av sina arga känslor. Där finns också identitetsstörningar med förvirring och osäkerhet om självidentitet, sexualitet, mål i livet, värderingar, yrkesval och vänskap. Det finns också en djuprotad känsla av att vara spräckt, bristfällig, skadad eller dålig på något sätt, med tendenser att bli extrem i sitt tänkande, känslor eller beteende. Under extrem stress eller i svåra fall så kan det finnas korta psykotiska episoder med kontrollförlust av kontakt med verkligheten eller uppvisa bisarrt beteende eller symptom. Även i mindre svåra situationer så är det ofta betydande spänningar av relationer och prestationer. Depression som ackompanjerar denna störning kan leda till mycket lidande och kan resultera i svåra självmordsförsök.
Etiologi:
Frekvensen av kvinnor är två till tre gånger högre än hos män. Detta kan vara relaterat till genetiska eller hormonella influenser. Ett samband mellan denna störning och svåra fall av premenstruella spänningar har förekommit. Den ökade frekvensen av borderlinestörningar bland kvinnor kan också vara en konsekvens av stora incidenter med incestuösa upplevelser under barndomen. Detta tros förekomma 10 gånger oftare bland kvinnor än män- så mycket som en av fyra kvinnor tros ha varit utsatta. Denna kroniska eller periodiska offersituation och brutalitet kan senare resultera i oreparerbara relationer och misstro för män och överdriven upptagenhet med sexualitet, sexuell promiskuositet, hämningar, djuprotad depression och svårt skadad självbild. Det kan vara en medfödd predestination till denna störning hos vissa människor. På grund av detta kan följande misslyckas i utvecklingen av relationen mellan mamma och nyfödd speciellt under seperation och identitets-formningsfasen av barndomen.
Behandling:
Vilken typ av behandling beror på individen och hur tunga problemen är. Är det mycket tungt föreslår jag klassisk psykodynamisk terapi vilket tillåter patienten att prata om både nuvarande svårigheter och tidigare upplevelser i närvaro av icke dömande terapeut. DBT är en annan form som vunnit gehör den senaste åren I vilket fall som helst måste terapin vara strukturerad, konsekvent och regelbunden. Patienten blir uppmuntrad att tala om hans eller hennes känslor istället för att förneka dem. Ibland kan mediciner så som antidepressiva, lithium karbonat eller antipsykotiska mediciner vara hjälpfulla för att bibehålla patienten under vissa delar av behandlingen. Behandling av alkohol eller drogmissbruk är oftast nödvändigt om terapin ska kunna fortsätta. Korta sjukhusvistelser kan ibland vara tvunget under akuta stressfulla episoder eller om självmordsrisk föreligger. Sjukhusvistelsen kan ge en temporär lättnad av extern stress. Utökad patientbehandling kan inkludera ökad självmedvetenhet med större impulskontroll och ökad självmedvetenhet med större impulskontroll och ökad stabilitet i relationer. Ett positivt resultat bör vara i ens ökade tolerans av ångest. Terapin bör hjälpa att lindra psykotiska eller humörmässiga störningar och generellt integrera hela personligheten. Med denna ökade medvetenhet och kapaciteten för självobservation och introspektion, finns det hopp för patienten att kunna ändra rigida mönster som tragiskt hänt tidigare i livet och förhindra mönstret från att upprepa sig i nästa generationscykel.
Bor du i gbg kan vi hjälpa dig hitta en lämplig terapeut
Hälsningar
Jonas Gåde
|
Tack för svaret!
A, jag vet ju inte riktigt om det är så att jag har borderline, men det är mycket som stämmer in å jag vill kunna göra något åt det.
Det har nyligen kommit fram att jag kanske har blivit utsatt för incest när jag var liten, inget jag vet helt säkert, läkaren på vårdcentralen bad mig att inte tänka på det, eftersom det kanske inte ens är sant...
Jag vill ju gärna ha svar på det också, tanken har hängt över mig så länge jag kan minnas, och nu är det lite mer som tyder på det. Om det nu skulle stämma så kan det förklara ganska mycket tycker jag.
Problemet med terapi och dyl är att jag inte har råd. Jag ska gå till ungdomsmottagninen nästa vecka för att ha någon utomstående att prata med, men det är ju inte så att man får någon behandling där.
Jag känner mig lite utanför vården - är inte tillräckligt dålig för att läggas in akut eller tryckas i massa piller å jag känner mig för fattig för något annat.
Om jag kan göra något slags test kostnadsfritt så är det ju väldigt bra. Ska jag alltså skicka mitt nummer till det numret du skrev? Jag gör det iaf, så får vi väl se om det är rätt.
Jag bor i Göteborg, så om du har tips om terapeuter tar jag gärna emot det. Förstår att jag måste prioritera lite när det gäller pengar, är lite jobbigt att ta tag i bara, speciellt när man inte vet var man ska börja.
Jag är väldigt tacksam för att du tog dig tid ska du veta.
Tack!
/CellomK