Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-28, 19:57   #3 (permalink)
Jonas
Expert
Platinamedlem

Jonass avatar

Reg.datum: Sep 2005
Krediter: 15 813
Standard

Hej Miominmio

Tack för ditt mail.

Jag kan inte diagnostisera över mailen speciellt inte den typen av problematik som är psykiatrisk problematik.

Jag kan se drag av asperger, Tourettes, socialt undandragande.
Du kan ringa mig på Måndag tel 031- 774 0067 jag arbetar just nu med den del test på denna problematik. Du kan få gör dem kostnadsfritt.

På Comunicera använder vi oss alltid av intervjuer eller observationer för att kartlägga symptom eller beteenden hos klienten. För att få en så fullständig bild som möjligt av individens sätt att fungera kompletterar vi ofta med information från andra i närmiljön,
Att någon har Tourettes eller asperger betyder inte att man är olämplig som förälder men det finns en brist på förståelse som oroar mig. Föräldrarna inser inte sitt problem det är ett problem.

Citat:
Min äldsta dotter träffade en kille för ca 7 år sedan. Han var då 26 år,hade fast arbete som dataprogrammerare sedan några år tillbaka.Jag och min man bor långt från dem så vi träffades inte så ofta, men vi märkte genast hans svåra tics,ryckningar i ansiktet,snörvlingar,smaskande läten.

Tics kan var tecken på tourettes syndrom

Tourettes syndrom som också benämns (TS) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder vilket innebär att klienten har återkommande upprepande reflexliknande rörelser och eller läten som kallas tics. De vokala ticsen kan vara enstaka ord eller hela meningar. Har man Tourettes syndrom är det sällan bara tics som är problemet. Liksom för flertalet av de neuropsykiatriska funktionshindren går diagnoserna i varandra. Ofta finns hos personer med Tourettes syndrom också problem som koncentrationssvårigheter och impulsivitet och hyperaktivitet som är vanliga vid ADHD och DAMP, dyslexi, ångest och depression och tvång som vid OCD, opposition som vid ODD samt inlärningssvårigheter och motoriska problem med i bilden. Även autism och Aspergers syndrom kan förekomma.

Symptom

De första symptomen på Tourettes syndrom är
oftast tics de börjar vanligtvis vid 6–7 års ålder, men de kan börja både tidigare eller senare
Vanligtvis börjar ticsen i ansiktet det kan handla om överdrivna blinkningar,
ryckningar eller grimaser. Efterhand kan dessa sprida sig ut i kroppen
till tex halsen, skuldrorna och överkroppen.
Det kan också förekomma tyckningar i en armar eller ett ben. De som benämns vokala tics kommer ofta lite senare. I början uppträder
de ofta som ”normala” snusningar och
harklingar, men utvecklas till andra ljud och
läten. Det är typiskt att ett symptom avlöses av
ett annat och att symptomen ökar och minskar i
styrka i olika perioder.

Citat:
Han har svårigheter med motoriken.

Ibland har personer med TS dålig motorik. Detta gäller aven aspberger.
En del upplevs som klumpiga men många är motoriskt skickliga. De
motoriska problemen kan leda till svårigheter med
idrott, men också med att skriva. Många med TS
har stora problem med sin skrivstil, vilket gör att
datorn är ett bra hjälpmedel.

Citat:

Han går på ett robotaktigt vis med handflatorna bakåt.Han tycker inte om att vi kramar honom när han kommer till oss.
Kan var tecken på Asperger

Citat:
Han går gärna undan om det finns fler personer hemma hos oss. Om man pratar om hans arbete kan han prata om detta i evigheter trots att ingen förstår vad han exakt talar om.

Kan var tecken på Asperger socialt undandragande eller selektiv mutism

Citat:
Trots att han drar sig undan ibland så går han ut och dansar, ibland flera gånger i veckan.

Detta kan vara en liten ventil där lite känslor sipprar ut

Citat:

När pojken var ca 2 månader höll pappan honom upp och ner i fötterna och svängde honom fram och tillbaka. Trots våra protester så fortsatte han.
Detta är inte bra och tecken på brist på omdöme. Brister omdömet där kan de brista på fler håll så jag förstår din oro.

Citat:
I samma veva sattes det upp ett schema på väggen över mat-och sovtider för pojken.

Tvångsmässighet alternativt asperger

Citat:
Det ska följas helt slaviskt. Även om pojken är febrig och sjuk dras han ur sängen.När klockan slår 20.00 ska han i säng även om han sitter och tittar i en bok.

Tvångsmässighet aspereger

Boken rycks ur hans händer och så ner i sängen med honom.
Under nyår hälsade de på hos oss och då kom jag på pappan med att slå hårt och okontrollerat över pojkens händer. Han var då 14 månader.

Kränkning aspereger tvångsmässighet

Fysisk kränkning branet kan inte förstå eftersom den tänkande delen av hjärna inte utvecklats tillräckligt.

Jag pratade med föräldrarna men de bara fnös och sa att alla föräldrar slår väl sina barn ibland...Min dotter står bara och ser på.

Äger inte sitt problem det är ett problem

Det är oroväckande att ingen av föräldrarna förstår. Jag tycker att det är föremål för en anmälan

Citat:
I februari besökte jag dem och då var pojken uttorkad och sjuk efter magsjuka och förkylning. Jag tog honom till läkare och matade honom sedan med välling.Min svärson blev arg när han såg att jag gav honom välling. De hade vant honom av med det eftersom han kissade i sängen på nätterna...Han fick en banan innan han somnade.Han hade rasat mycket i vikt så läkaren sa att BVC skulle kalla dem om en månad för att kolla upp vikten.
Citat:
Min svärson har väldigt låg frustrationströskel när det gäller sonen och jag är uppriktigt sagt orolig.Allt detta med mat och sömn känner vi handlar om att det är svärsonen som ska få sova ostört hela natten.HAn hånar också den lille ibland
.

Känns inte bra alls

Citat:
Jag har tagit upp allt detta med min dotter, men hon vill inte längre prata med mig.Nu har det gått 4 månader och jag får inte tala med henne, än mindre med mitt barnbarn.Jag är alldeles förtvivlad av oro och jag förstår ingenting längre.En gång sa min dotter att hon skulle försöka få sin sambo till läkare för ticsen och på den vägen kanske få en diagnos på hans beteende.Men sist jag talade med henne och frågade hur det gick så skrek hon bara att det minsann inte är nåt fel på honom.Det är mig det är fel på..

Lever i förnekande kanske

Citat:
Hur ska jag hantera detta?

Observera och om det behövs steg 1 prata med din dotter fungerar inte det anmäla till sociala
Citat:

Vad händer med den lille pojken med en pappa som har ett sådant beteende?
Det kan man ingen förutspå de kan gå väldigt bra eller det bli en hämad person som drar sig undan.

Lycka till

Jonas Gåde

Jonas Gåde är Master och Trainers Trainer i Powerthinking. Författtare till Servicemanual till ett bättre liv, Tjockholmsbibeln, Mensmonstret och Magiska relationer. Vill du boka Jonas som föreläsare maila: jonas@comunicera.se eller ring 0708-11 11 61.
Alla inlägg som Jonas skriver är intellektuell egendom och upphovsrättsskyddad av Comunicera Powerthinking.
Kopiering utan tillstånd kan resultera i rättsliga åtgärder.

Senast redigerad av Jonas den 2008-06-29 klockan 22:06.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citat