Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-28, 16:49   #2 (permalink)
Lyssna Kompis
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Peter1974 Visa inlägg
Men dårarna inom psykiatrin verkar inställda på att LETA fel hos personen de kan gnälla över och använda för att sätta sina nedvärderande diagnoser på folk!

De som har störst problem och behov av hjälp inom psykiatrin är INTE patienterna utan psykiatrikerna själva!
Jag tror du har helt rätt i att psykologer och terapeuter letar "fel", för det är deras jobb. Det är ju först när man förstår vad för problem en människa har som man kan börja behandla dem. Och att deras diagnoser kan kännas nedvärderande har jag full förståelse för. Men här handlar det nog om att vänja sig vid tanken. Eller som jag - när min terapeut berättade för mig att jag hade OCD och förklarade vad det innebar så kände jag faktiskt en form av befrielse. Äntligen kunde man sätta ett ord på mitt problem! Jag är inte ensam, jag är inte dum i huvudet. Och nu ska jag bli kvitt detta, hur gör vi?

Jämför med en doktor t.ex. Om du har ont i handen så börjar doktorn leta efter vad i din hand som är skadat så att h*n kan behandla det. Gör doktorn fel? Nej, just det. Om du utifrån denna tankegång tänker dig att psykiatrikern letar efter vad som är fel i ditt psyke när du kommer till honom kanske du kan hålla med om att psykiatrikern gör sitt jobb för att hjälpa patienten att bli frisk?
Lyssna Kompis är inte uppkopplad   Svara med citat