Citat:
Ursprungligen postat av flamh
tack allihopa för svar.
jag vill gärna gå till läkare och få bekräftat att inget är fel med mig, jag är övertygad om att det skulle bli bättre då. (om det är bra så att säga.)
men jag vågar inte, det känns som att jag skämmer ut mig totalt och som att jag orsakar en massa onödiga besvär, det tag väl ett tag att ta provet och göra undersökningar och ställa frågor och så.
jag vill inte prata med mamma om det heller, vet hur hon kommer reagera. hon kommer bli irriterad och allmänt otrevlig så jag undviker det helst.
men jag känner samtidigt att jag måste nästan göra det här.. jag fungerar inte som en normal människa annars så jag ska fundera lite.
jag vet även att allt som jag räknade upp kan vara stressymptom men dom känns så verkliga och så fysiska och det gör mig rädd och då förstärks oron ännu mer så det blir ännu värre..
|
För att komma vidare med behandlingen av ångesten, kan det vara bra att utesluta eventuella andra orsaker till symptomen, vilket läkaren också borde hålla med om. Däremot kanske du inte flygs till specialklinik och undersöks genom de mest avancerade metoderna. Men många fysiska besvär kan uteslutas genom enkla EKG och blodprov, som inte tar för lång tid.
En allmänfysisk utredning är en bra start på ångestbehandling (det kan också ingå i något som kallas kroppsterapi, där man undersöker och pratar om kroppsliga symtom och tankar kring dessa symptom). Dock så bör ångesten/oron vara det som är målet med behandlingen eftersom det verkar vara den sannolika orsaken för tillfället.