Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-27, 22:57   #6 (permalink)
Dopa minen:)
Rating 8
Platinamedlem

Dopa minen:)s avatar

Reg.datum: Apr 2008
Krediter: 2 351
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av flamh Visa inlägg
tack allihopa för svar.

jag vill gärna gå till läkare och få bekräftat att inget är fel med mig, jag är övertygad om att det skulle bli bättre då. (om det är bra så att säga.)
men jag vågar inte, det känns som att jag skämmer ut mig totalt och som att jag orsakar en massa onödiga besvär, det tag väl ett tag att ta provet och göra undersökningar och ställa frågor och så.
jag vill inte prata med mamma om det heller, vet hur hon kommer reagera. hon kommer bli irriterad och allmänt otrevlig så jag undviker det helst.

men jag känner samtidigt att jag måste nästan göra det här.. jag fungerar inte som en normal människa annars så jag ska fundera lite.

jag vet även att allt som jag räknade upp kan vara stressymptom men dom känns så verkliga och så fysiska och det gör mig rädd och då förstärks oron ännu mer så det blir ännu värre..
Nej, du riskerar inte att skämma ut dig. För det första är läkare vana att möta patienter varje dag som är överkänsliga och söker för eventuellt inbillade symtom - det hör till deras vardag och de tar seriöst på det eftersom det är din upplevelse som är ditt mående, och det är ditt mående de får betalt för att sköta om. Och för det andra så resulterar många läkarbesök även för folk helt utan hypokondriska drag i att man korrekt konstaterar att det inte är någon speciell bakomliggande orsak till ett symtom, utan det är en tillfällig känsla/smärta som kan uppkomma ändå - så du kommer inte vara ensam varken bland hypokondriker eller icke h-kondriker att den dagen troligen gå hem i visshet om att du är frisk.

Om du inte vill blanda in din mamma i det hela, så gör inte det helt enkelt. Brukade hon vara nedlåtande och förlöjliga dig tidigare när du var orolig att du vid illamående var sjuk, fast risken var liten att du skulle vara sjuk på riktigt?