Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-27, 20:01   #8 (permalink)
Mikael G
Rating 10
Diamantmedlem

Mikael Gs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Krediter: 1 640
Skicka ett meddelande via MSN till Mikael G
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av annie Visa inlägg
Tack för alla era svar!

Jag känner inte riktigt att jag orkar (eller vågar...) ta itu med det här nu. Dvs vända mig till nån terapeut eller likanande..... Jag skulle vilja klara av det här själv. Iofs antar jag att det är svårt, men är det omöjligt...?

Jag har lite andra problem oxå (social fobi), så jag VET att jag borde ta tag i det här och göra nåt åt min situation. Men jag ORKAR bara inte. Men kanske blir det aldrig av om jag inte gör nåt när jag mår som sämst?

Det känns som om jag mår lite bättre, som om det håller på att vända. Men jag kanske kommer att må dåligt igen om ett halvår, år.....?
Det är fullt möjligt att ta itu med psykologisk problematik själv. Skaffa dig kunskap på området och utför diverse träning, för ökad sannolikhet.

Fördelen med en terapeut är att man får hjälp med kunskapen, blir pushad och att möjligheter finns till olika behandlingsmetoder som man inte kan utföra själv (medicinering, exempelvis).

Det som oftast är avgörande för hur det blir framåt, om ett, två, fem, tio år, är vad man gör med tiden då man har ork och är (nåtsånär) frisk. Att man inte förnekar sin problematik och benägenhet för att hamna i svackor.

Tidigare lidit av panikångest och social fobi i åtta år.
Mikael G är inte uppkopplad   Svara med citat