Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Däremot är det både positivt och riskfyllt med eklektiska terapeuter. Alla som anger att de "jobbar utifrån KBT, psykodynamisk terapi och med inslag av hypnos" har lämnat den metod som bevisligen har effekt utifrån ett antagande att de "vet" att just deras eklektiska blandning är optimal eller att de kan avgöra vilket blandning som passar deras enskilda patient.
|
Håller med om allt, utom detta.
Förutsatt att de har utbildning och kompetens i de olika behandlingsmetoderna (som jag antar du håller med om är värdefullt), så har också eklektisk terapi teorier om hur man utvärderar klienter och deras problematik, och hur man därefter fördelar behandlingen mellan olika metoder. Det är alltså inte godtycklig eklektisk behandling. Man arbetar fortfarande från en metod som kan utvärderas, och som går att definiera. Svårare? Ja. Omöjligt? Nej.
Däremot är det ganska vanligt med godtycklighet eftersom de (terapeuterna) inte är särskilt intresserade av vetenskaplig forskning.. Eftersom det finns betydligt fler terapeuter än teoretiker så är det lättare att forska kring enskilda perspektiv.
Citat:
Personligen så ser jag som högintressant att utröna om det finns en slags "profil" för en bra terapeut. Samma tankegångar har jag om läkare.
En ganska vettig metaanalys av SSRI vs. placebo omanalyserade utifrån frågeställningen -"spelar det någon roll vilken psykiater man träffar?"
Det visade sig att resultatet i depressionebshandling berodde 3 ggr mer på om vilken psykiater man träffade än om man fick SSRI el placebo. Svindlande tanke...
Finns det 1, 2, 3,10 olika läkartyper som är bra och X antal som ger dåliga resultat? Vad utgör en bra läkare? Går de eventuella färdigheterna/egenskaperna att träna? Borde man matcha läkare och patient utifrån deras respektive personlighetsprofil?
|
Det finns säkert studier som visar att två psykiatriker varit ungefär lika effektiva också. Så om det inte finns något sorts attribut som skiljde dessa psykiatriker (tex att den ena var passiv och den andra aktiv) så är det svårt att dra några slutsatser kring det.
Men naturligtvis spelar den terapeutiska alliansen roll.