Jag känner inte direkt till några grupper i Stockholm (eller någon annanstans) för barn till psykiskt sjuka personer. Men jag gissar att det finns flera sådan grupper och det är bara att söka efter dem på nätet. Sedan behöver du själv ta kontakt med dem och kanske testa flera sådan grupper innnan du hittar den rätta för dig.
Samtidigt kan du själv kontakta en samtalsterapeut och där gäller samma sak, du kanske inte hittar rätt direkt. Bara för att någon "expert" rekommenderar en annan "expert" betyder inte att det blir rätt automatiskt.
Hoppas Jonas kan ge mer konkreta förslag. Själv föreslår jag att du tar initiativ till att etablera en kontakt för enskilda samtal, oavsett om du får flera svar med förslag här eller inte. Du kan också börja med kontakt via mejlet med vilken som helst av oss som svarar här.
När det gäller kontakten med din "kära mor" vill jag bara stärka dig i det att om hon är destruktiv för dig är det självklart för mig att du kan ta tillfälligt avstånd ifrån henne, åtminstone tills du har hunnit bygga upp dig själv så att hennes destruktivitet inte längre har samma inverkan på dig, antinge för att du har gått i en grupp eller på enskilda samtal. Bara att du väljer att göra någonting bra för dig själv och din framtid betyder inte att du slutat älska din mor.
Som sagt, hoppas någon annan kan hänvisa dig vidare bättre än vad jag har kunna göra här och nu.
Styrkekram
Sorin
|