Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-22, 23:22   #6 (permalink)
Jonas
Expert
Platinamedlem

Jonass avatar

Reg.datum: Sep 2005
Krediter: 15 813
Standard

Hej Annie

Precis som Mikael skriver är ångest ofta kopplad till depression
Han har rätt när det gäller Mias bok också den är ingen hit.

Den vanligaste samsjukligheten när det gäller depressioner är olika ångestrelaterade sjukdomar, som t ex panikångest, tvångstankar, posttraumatisk stress och social ångest (fobi). Så många som upp till 70 % av de som lider av depression kan få problem med andra ångestrelaterade sjukdomar. De vanligaste kombinationerna med depression är generell ångest och panikångest. Panikångest innebär att man har så mycket ångest att det stör det vanliga livet. När depression kombineras med eller ligger dold i andra psykologiska problem, är det viktigt att man inte underskattar situationen. När detta inträffar bör en diagnos ställas på båda sjukdomarna.

Även om depressioner inte är symtom på olika former av ångestrelaterade problem, är det inte ovanligt att en del som har ångest utvecklar en depression på grund av att de isolerar sig.

Citat:
Jag mår väldigt dåligt, men kan inte riktigt förstå vad som är fel.
Kan vara tecken på depression

Senaste halvåret har jag gått ner en massa i vikt (drygt fem kg, men vägde väldigt lite redan från början).

tydligt tecken på depression

Citat:
Senaste tre-fyra månaderna har jag helt tappat aptiten. Mår illa på mornarna (spyr ibland), klarar inte av att få i mig nån mat förren på eftermiddagen nån gång.
tecken på dep inte spyorna men det andra

Citat:
Har ofta ont i magen och huvudet. Är alltid trött, och fryser konstant. Känner mig matt och yr från och till
Ofta symtom på vitminskning .

Citat:
Tycker jag har börjat få dåligt minne (stavar fel eller avstavar konstigt när jag skriver på datorn). Har ont i lederna och får lätt ryggvärk.
Kognitiva fasen i depressionen

Citat:
Orkar inte göra nånting, förrutom att ta mig till jobbet. Jag jobbar och sen ligger jag hemma och försöker sova bort helgerna.
Tecken på depression

Citat:
Vill egentligen bara vara hemma jämt, blir lätt irriterad om telefonen ringer eller när min mamma kommer förbi. Blir nästan arg när hon tjatar om att jag måste äta osv....
Socialt undandragande kan vara tecken på dep

Citat:
Gråter ofta. Inte så nån ser, eller märker nåt. Brukar gömma mig på toaletten på jobbet och sitta där och gråta i en kvart. Sen går jag ut och låtsas som ingenting, ler och pratar med folk som om inget hänt.
Tecken på depression

Mitt råd är att du kontaktar en kognitiv terapeut om du har några frågor kan du ringa mig imorgon 0708 1111161

Hälsningar

Jonas Gåde

Jonas Gåde är Master och Trainers Trainer i Powerthinking. Författtare till Servicemanual till ett bättre liv, Tjockholmsbibeln, Mensmonstret och Magiska relationer. Vill du boka Jonas som föreläsare maila: jonas@comunicera.se eller ring 0708-11 11 61.
Alla inlägg som Jonas skriver är intellektuell egendom och upphovsrättsskyddad av Comunicera Powerthinking.
Kopiering utan tillstånd kan resultera i rättsliga åtgärder.

Senast redigerad av Jonas den 2008-06-22 klockan 23:44.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citat