Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-21, 21:46   #7 (permalink)
Mikael G
Rating 10
Diamantmedlem

Mikael Gs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Krediter: 1 647
Skicka ett meddelande via MSN till Mikael G
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy Visa inlägg
KBT och DBT:

En likhet är att båda metoderna innefattar beteendepsykologiska aspekter och kognitiva aspekter. Jag skulle säga att mindfullness är en väsentlig del av DBT, även om inte jag heller vet hur mycket den är en verksam komponent i behandling.

En av de större skillnaderna är upplägget där KBT i sig inte betyder behandling 1 eller 3 ggr/v, i grupp eller ensam.
I DBT kombineras gruppbehandling med fokus på färdigheter (ångesthantering, konflikthantering osv) och individualterapi. Dessutom ingår det i grundkonceptet att patienten kan nå sin behandlare på telefon hela eller stor del av dygnet om han/hon ringer innan självskada.

Så det finns så att säga organisatoriska skillnader också.

DBT har bäst stöd. MBT (mentaliseringsbaserad terapi) är en anna lovande behandlingsform. För både dessa finns sk randomiserade kontrollerade studier. Båda dessa klassas som "candidate treatments" av Cochrane insitutet. Notera dock att de bedöms som experimentella till mer evidens finns.
Med svagare evidens finns visst stöd för KBT och överföringsfokuserad terapi och psykodynamisk terapi.
När det gäller stöd till DBT, så är det för tidigt att säga huruvida behandlingsmetoden har stöd eller inte, särskilt när man inte ens vet vilka komponenter som undersöks och möts (i effektivitet). Det kan alltså lika gärna vara kognitiva komponenter som är verksamma. Det har gjort för få studier (speciellt med placebo) för att säga att DBT har bäst stöd.

Innan man vet vad det är för komponenter det är som har effekt, så skulle jag fortfarande vilja påstå att det är en alternativ behandlingsmetod, dvs att någonting okänt står i centrum för behandlingen. På samma sätt är humanistisk terapi en alternativ behandlingsmetod, och i viss mån även psykodynamisk terapi, eftersom det är svårt att säga vilka komponenter det är som är verksamma (är det terapins utformning? relationen mellan terapeuten och klienten? är det terapins verktyg?)

Men jag kanske helt enkelt bara är för dåligt påläst. Kanske finns det en tydlig teoretisk bas inom DBT som kan utvärderas.

Att genomföra terapi individuellt eller i grupp, skulle jag vilja säga är:

"individuell terapi" och "gruppterapi"

Att genomföra terapi med ständig telefonkontaktsmöjlighet skulle vilja säga är "terapi med ständig telefonmöjlighet" och "terapi utan...." osv

Innan det tydligt framkommer vad som skiljer sig med DBT (hur den eklektiska fördelningen ser ut, för det är en eklektisk terapimetod?) och vad som gör DBT till en "egen" behandlingsform, så är den, i mina ögon, alternativ, eller experimentell kanske är bättre att säga. För den är ju mer seriös än till exempel stenterapi.

Möjligtvis skiljer sig synen på forskning en aning mellan forskare inom forskarvärlden och bland läkare/psykologer/psykiatriker.. Har tillgång till massor av journaler (om psykologi) och kollade igenom dessa efter dialektisk beteende terapi. Inga träffar, vilket var förvånande med tanke på hur ofta man hör talas om det. Det forskas säkert friskt om det nu, dock.

Tidigare lidit av panikångest och social fobi i åtta år.
Mikael G är inte uppkopplad   Svara med citat