Citat:
Ursprungligen postat av Peter1974
Min erfarenhet av psykiatrin är en helt annan.
Jag har inte upplevt att jag har blivit hjälp av psykiatrin utan har upplevt deras bemötande som direkt kränkande.
|
Som arbetande läkare inom psykiatrin beklagar jag verkligen. Det är inte vare sig min eller vårdens avsikt att kränka eller skada de som söker vård. Tvärtom så arbetar vi enligt samma principer som övriga vården, att behandla sjukdomar, i bästa fall bota, i andra fall lindra.
Citat:
Min far ramlade ned från en byggnadsställning 1983 och togs in till psykiatrin där han drogades ned med psykofarma (Haldol, Akineton, Hibernal mfl). Följden av denna behandling blev att han tappade all kontakt med verkligheten och under flera år gick omkring som en ZOMBIE hemma och aldrig ville göra någonting.
|
Jag antar att någon läkare på kirurg- eller neurologakut skickade honom till psykiatrin. Psykiatriker brukar INTE leta upp patienter själva på somatiska akuten. Ibland händer det att tillstånd som beror på kroppslig sjukdom missuppfattas som psykisk sjukdom. Jag har några ggr varit med om att man skickat över en patient från somatiken till psykiatrin som vi snabbt fått skicka tillbaka eftersom det rört sig om en neurologisk eller metabol sjukdom.
Citat:
1991 slutade han på eget initiativ med psykofarmakan och mådde skit under en period innan han slutligen upptäckte omvärlden och började arbeta hemma.
|
Ett problem jag sett ibland är att man är alltför långsam med att prova att minska eller sätta ut mediciner för patienter. Det ingår i vården lika mycket som att sätta in dem förstås.
Citat:
2005 drabbades han av ett återfall (psykos med förföljelsemani) och hamnade återigen i klorna på psykiatrin, den här gången på Södra Älvsborgs sjukhus där han drogades ned med Risperdal. När min mor fick hem sin make var han återigen ett sönderdrogat VRAK som låg hela dagarna och aldrig ville göra någonting!
|
Inte för att jag vill att du ska diskutera anhörigas bekymmer på nätet men jag förstår det som att han ändå hade en psykisk sjukdom eftersom du kallar hans psykos ett återfall.
Citat:
Min mors make kommer aldrig mer att bli den fina människa jag, före psykiatrins neddrogning av honom efter olyckan 1983, kände som min FAR!
|
Menar du att han ramlade, fortfarande var psykiskt frisk, sedan hamnade i psykiatrins klor och då blev sjuk? Skulle psykiatrin ha orsakat hans psykossjukdom? Det låter väldigt osannolikt.
Däremot så är det en del som får mycket biverkningar av sin antipsykotiska medicinering. Kogntitiva biverkningar, apati, neuromuskulära biverkningar osv. Det är ungefär som med kortison eller kraftfulla hjärtmediciner, det är ett högt pris man betalar för att undvika ngt värre.
Citat:
Det är även psykiatrin som bär en stor del av ansvaret för att jag inte fick tillbaka mitt körkort genom att skriva direkt LÖGNAKTIGA påståenden i mina journaler!
Läs även vad en sjuksköterska inom psykiatrin skriver i sin blogg om läkarnas behandling av patienter inom den så kallade "psykvården" -
Metrobloggen - På Gott och Ont
Detta inlägg bekräftar mina erfarenheter av psykiatrin!
|
Den personen har vad det låter varit på osedvanligt "dåliga" ställen. Dessutom har han/hon inte förstått en del av de regler och lagar som gäller för psykiatri så inlägget innehåller flera fel.
Citat:
Min Asperger-diagnos har jag aldrig upplevt som någon större hjälp i livet utan den har hittills endast orsakat PROBLEM i kontakten med myndigheter!
Att allt man säger sparas i journalerna har jag fått erfara när Vägverkets Trafikmedicinska råd har utrett mina möjligheter att få tillbaka körkortet. Professorn som utredde mig lyckades snoka reda på och använde nästan 20 ÅR gamla uppgifter om händelser som inträffade när jag gick på högstadiet och mådde psykiskt dåligt pga mobbningen. Naturligtvis nämns endast vad JAG gjorde när jag var arg, ledsen och förtvivlad över att inte få någon hjälp med att ta tag i mobbningen. Det står endast att jag har uppträtt aggressivt etc etc. Ingenting om att t ex en kille på min skola angrep mig bakifrån och försökte strypa mig med en pappershandduk vid ett tillfälle. Eller att en av fritidsledarna på BUP i Borås reste sig upp och måttade en helt okontrollerad spark (som lyckligtvis tog på låret men lika gärna kunde ha träffat i magen eller skrevet) när jag försökte få hans uppmärksamhet när han pratade med min mor i telefon.
Det enda undantaget är den trevliga kvinnliga överläkaren på psykmottagningen i Falköping jag har varit på besök hos och pratat med efter trafikolyckan.
Psykiatrin har även försökt droga ned med mig antidepressiva droger, men som tur var har jag avskräckt av de (av psykiatrin) sönderdrogade resterna som återstår av min far och sagt bestämt NEJ till alla former av droger!
|
Om du mår bra utan medicin är det väl helt rätt att du inte ska ha dem.
Citat:
Läs mer här om vad psykiatrins droger har orsakat - Droger, tabletter och piller löser verkligen inte allt!
Läkare drogar ned äldre personer med farliga psykdroger
Motivet till detta stavas GIRIGHET!
Ytterligare ett bevis på drogtillverkarna ("läkemedelsbolagens") girighet nämndes i dagens (2008-06-20) "Go morron Sverige" - Mängder med piller slängs varje dag bort pga datummärkningen, trots att pillren har närmast obegränsad hållbarhet! Tillverkarna av dessa piller motsätter sig att regeringen ändrar lagarna då de tjänar grova pengar på systemet där Apoteken köper in och slänger bort piller de inte hinner sälja innan utgångsdatum!
Fullgoda mediciner för miljarder bränns
"Läkarna" inom psykiatrin får även provision för att skriva ut farliga droger som Risperdal till sina offer (enligt min mening en bättre benämning än "patient")!
|
[/quote]
Personen Peter U larsson som du länkar till är öppen med att han är scientolog. Scientologerna konkurrera med psykiatri och psykologi eftersom de har en helt egen teori om hur människan fungerar samt säljer dyra kurser om hur man mår bättre och blir en bättre människa.
Som med det mesta han skriver är det en blandning av förvrängd sanning och ren lögn.
Läkare får inte provision för läkemedel de skriver ut. det kan ha varit sant för 50 år sedan men är det inte idag.
Företagen däremot tjänar pengar på läkemedel, precis som IKEA eller Coca-cola. Därför finns lagstiftning som ska reglera läkemedelsföretagens möjligheter att påverka både patienter och läkare. Det är mycket bättre nu än för 20 år sedan men mer behövs. Dock är det en missuppfattning att jag eller ngn annan läkare skulle få pengar för att vi skriver ut medicin. vi får månadslön oavsett medicin eller ej.