Är jag deprimerad?
Jag mår väldigt dåligt, men kan inte riktigt förstå vad som är fel.
Senaste halvåret har jag gått ner en massa i vikt (drygt fem kg, men vägde väldigt lite redan från början).
Senaste tre-fyra månaderna har jag helt tappat aptiten. Mår illa på mornarna (spyr ibland), klarar inte av att få i mig nån mat förren på eftermiddagen nån gång.
Har ofta ont i magen och huvudet. Är alltid trött, och fryser konstant. Känner mig matt och yr från och till. Tycker jag har börjat få dåligt minne (stavar fel eller avstavar konstigt när jag skriver på datorn). Har ont i lederna och får lätt ryggvärk.
Orkar inte göra nånting, förrutom att ta mig till jobbet. Jag jobbar och sen ligger jag hemma och försöker sova bort helgerna.
Det är alltid värst på mornarna (jobbar skift, så jag jobbar enbart eftermidagar och kvällar). På eftermiddagarna mår jag för det mesta bättre, tillräckligt bara för att jag ska få i mig lite mat.
Men mitt humör ändras oxå, från att på morgonen ha mått så dåligt att jag ibland bara önskar jag kunde få dö, till att på kvällen bli glad och börjar göra upp en massa planer.
Vill egentligen bara vara hemma jämt, blir lätt irriterad om telefonen ringer eller när min mamma kommer förbi. Blir nästan arg när hon tjatar om att jag måste äta osv....
Gråter ofta. Inte så nån ser, eller märker nåt. Brukar gömma mig på toaletten på jobbet och sitta där och gråta i en kvart. Sen går jag ut och låtsas som ingenting, ler och pratar med folk som om inget hänt.
Jag inser att många av de här problemen antagligen har att göra med att jag äter för dåligt (huvudvärk, matt och yr osv....), men jag klarar bara inte av att äta mat när jag är illamående....
Har nyligen varit till en läkare, för att kolla att det inte är nåt fysiskt fel på mig. Jag sa inget då om att jag misstänker att det är psykiskt, men jag kan inte riktigt tro att det kan vara nåt fysiskt fel iom att jag mår dåligt även psykiskt....
Jag kan bara inte riktigt förstå varför jag mår så här. Kan det vara en depression? Ångest? Känns som om jag ska bryta samman när som helst. Jag orkar inte låtsas som om allt är bra längre......
|