Fysiskt och psykiskt misshandlad
Jag växte upp i en väldigt annorlunda familj. Min pappa var/är alkoholist och min mamma har alltid haft problem med nerverna och inte kunnat stå på egna ben. Min pappa drack ofta och blev då väldigt våldsam och när jag var ca: 6-7 år så började han att slå mig. Då var det mest med öppen hand men ju äldre jag blev destumer hårdhänt blev han. Han kunde slå med öppen hand, med knytnäve, ta stryptag och hålla upp mig mot väggen m.m. I stort sett alla i vår familj vet hur han var/är, men ingen gjorde något och när jag var ca: 12 år så flyttade min mamma ifrån oss och lämnade mig hos honom. Jag bodde hos honom tills jag var 21 då jag fick min egna lägenhet och kunde flytta. Hade då blivit misshandlad i ca: 15 år, både fysiskt och psykiskt. Jag har fått lite hjälp av en kurator, men jag tycker inte det hjälper så mycket. Jag har ett agg mot båda mina föräldrar, mot min pappa för allt han gjort och mot min mamma för att hon lämnade mig hos honom. Jag vet inte hur jag ska ta itu med alla känslor jag har och hur jag ska hantera min ångest. En sak som jag även undrar är, kan minnet påverkas av det jag gått igenom? För jag kan inte komma ihåg så mycket från min barndom, kan minnas mer direkt från det jag va ca: 16 år. Innan dess så är allt väldigt suddigt och det är svårt att minnas saker från min yngre barndom. Jag är rädd för att det jag gått igenom ska påverka mig negativt i framtiden, i mina val av partner, det sägs ju att människor som blivit misshandlade av t.ex. sin pappa ofast väljer likasinnade som partner. Är det verkligen sant?? Jag är rädd för att ha blivit så påverkad att jag även skulle bli som honom. Vet inte vad jag ska göra, hoppas ni kan ge tips och svar!
|