Sluta att sminka över ansiktet!
Jag har själv haft samma problem.. hamnade ofta framför spegeln och tryckte och pillade.. Alltid med tanken på att det skulle bli bättre, vilket det inte blev utan istället krävdes längre och längre tid framför spegeln för att dölja ojämnheterna..
Så jag bestämde mig för att sluta med det destruktiva beteendet.. Varje gång jag hamnade framför spegeln och fingrarna va påväg upp till ansiktet med min kritiska bkick fokuserad på en pormask så sa jag "STOPP! det blir bara värre av att klämma" Sedan slutade jag att sminka mig för att jag har hört att det i sin tur ger upphov till pormaskar.. Använde bara ett täckstift för de värsta utslagen i början..
Idag har min hud blivit mycket bättre men jag får fortfarande påminna mig om att inte pilla flera gånger i veckan..
Så mitt tips är att vårda huden, drick mycket vatten, säg "STOP!" när du hamnar framför spegeln med de kritiska ögonen, Även om du har hunnit klämma en pormask säg "STOP!" och gå ifrån spegeln.. Och låt huden andas.. om det känns jätte jobbigt att gå utan smink (då menar jag puder/fondation) så börja småskaligt.. gå alltid utan hemma.. sminka av dig så tidigt som möjligt, gå utan när du är ensam... kanske kan du sminka av dig även om du ska ut på en promenad.. Du kan gå på ett ställe där du inte träffar folk som du känner..
Lycka till!
Själv ska jag börja jobba med att säga HALT! (Hyngry/Angry/Lonely/Tierd) om jag skulle vara påväg att hetsäta... Ännu ett självdestruktivt beteende jag vill bli av med
|