Citat:
Ursprungligen postat av otilia
Jag har under perioder i mitt liv när jag levt under extrem stress drabbats av ordentliga panikångestattacker och även djupa depressioner. I höstas levde jag i en sådan sjuklig stress situation, inte en lugn stund, sov knappt m.m. En natt vaknade jag av ett enormt tryck över bröstet, hjärtat rusade, kallsvettades och hade andnöd. Fy i H...e tänkte jag PANIK, jag försökte andas lugnt tog två stesolid, försökte tänka att det är "bara" var ångest inget farligt ... efter några timmar stod jag inte ut längre, ringde ambulans, dom kom fort sen blev det bråttom efter en snabb undersökning hemma. Blåljus in till sjukhus och jag fattde verkligen ingenting, väl därinne direkt till hjärtintensiven och de säger att jag fått en HJÄRTINFARKT. CHOCK!!! Jag är 46år. De undrar varför jag inte kom in tidigare osv. Nåja.
Efter detta kommer det verkliga H...et . Känner av hjärtat hela tiden får dagligen panikattacker o vet inte vad som är vad. Jag är rädd jämt. Dödsångest. Går knappt ut och har dykt ner i depression av detta. Vad värre är att jag åkte ut till vår älskade ö i skärgården, och samma sak hände därute, kände mig alldeles för långt ifrån hjälp, trycket över bröstet o hjärtrusningen gick inte över, ringde ambulanshelikopter och in till sjukhus igen. Denna gång var det inte hjärtat utan PANIKÅNGEST. Jag har hamnat i en ond spiral o mår väldigt dåligt och tappat meningen med allt. Nu vågar jag inte åka ut till vårt ställe i skärgården som jag alltid har älskat att vara på. Jag har tappat min livslust helt och sitter bara inne i min lägenhet o lider. Inga antidepresseva med. hjälper. De som hjälper går inte ihop med mina hjärtmed. Hjälp från en som famlar i ett svart mörker.
|
Hur funkar stesoliden tillsammans med dina hjärtmediciner? (är inte kunnig inom det området) Hjälper benzo?
Först och främst behöver du få hjälp med att avgöra om dina attacker beror på hjärtattack eller panikattack. Rent statistiskt så är det oftast panikattack, men jag förstår dig, om du inte vill lita på statistik, när du har haft en hjärtattack. Läkare och psykiatriker borde kunna berätta för dig (eller komma på någon metod), hur du ska göra för att skilja på panikångest och hjärtinfarkt. Det SKA dom veta, helt enkelt.
Vad gjorde dom på sjukhuset andra gången när det "bara" var panikångest? Skickade hem dig utan behandling? Du har ju kontakt med sjukvårde, så jag tycker att de borde kunna erbjuda dig behandling... speciellt som du har problem med hjärtat också.