Citat:
Ursprungligen postat av almuhami
Som vanligt går det upp och ner med min självkänsla. De senaste dagarna började det med att jag var så trött, extremt trött, och kände mig bara värdelös, som ett tomt skal, hämmad, stel och tråkig. Jag kände hela tiden att jag håller upp en mur mot omgivningen, att jag inte slappnar av och låter andra komma inpå mig.
Men jag hade ju bestämt mig för att inte ge upp. Så jag gick in och läste lite om självkänsla osv. Jag insåg att en anledning till att jag inte slappnade av var att jag var rädd för att folk skulle se "vem jag verkligen var" och inte gilla det. Det är som att jag skäms för vem jag är.
Sedan försökte jag med några av de metoder som Jonas Gåde skrev om. Att se på mig själv ur mina vänners ögon, och att behandla mig lika väl som jag behandlar andra. Genast så släppte en hel del av nedstämdheten. Jag insåg hur orättvis jag var mot mig själv.
Sedan sov jag lite och gick sedan på en fest med inställningen att "jag får vara precis som jag är, jag behöver inte försöka få dom andra att gilla mig". Folket på festen var jätteschyssta, trevliga, och jag kunde plötsligt vara mig själv i mycket större utsträckning. Det var inte så ansträngande att vara trevlig när det räckte att vara den jag är.
Kontentan av allt det här är väl att det inte finns något annat sätt att må bättre än att arbeta på sin självkänsla. Och att det går att förändra även om det går trögt ibland. Mitt mål är att acceptera mig själv precis som jag är, att tillåta mig själv att göra misstag och att inte behöva vara så perfekt hela tiden.
Ett tips till dig skulle kunna vara att du funderar på vilka krav du ställer på dig själv när du är med andra, och vilka krav du har på andra gentemot dig själv. Jämför och se om du är orättvis, det kanske visar sig att de krav du ställer på dig själv är så hårda att de är löjliga. Då kan du skratta åt dem, det är alltid bra om man kan skratta åt sina problem.
ha det bra!
|
Ja, visst blir man trött?! Galet trött, helt orkeslös. Varenda cell är liksom helt uppgiven.
Tror det är väldigt bra att göra saker, som den där festen du gick på. Jag gjorde samma sak igår och kände på ett sätt att jag nog faktiskt i andras ögon till och med framstår som rätt "lyckad". Men fortfarande är det en sån enorm stressituation att bevaka sitt eget beteende så hårt, varje sekund känns som avgörandet mellan misslyckande och "popularitet".
Hur är det med dig, har du höga krav på att vara lite...extraordinär? (för att välja ett pretto-ord

Jag kan till exempel inte nöja mig med att bara sitta och kallprata, fråga tomma frågor, utan allt jag säger måste liksom vara något mer. Jag måste vara den som håller igång samtalet, så folk inte uppfattar mig som tråkig...jag måste formulera mig så folk inte tror jag är dum...
Det verkar ändå som du har något hum om vem/hur du är? Vad du känner dig bekväm med liksom. Och det är bra isf!
Gör du också så att du hänger upp dig på dina misstag?
Jag gör det, och som du säger, det är ju inte så att man hänger upp sig på om andra säger skumma saker, är lite tafatta eller låter korkade för en sekund. Sånt är ju egentligen charmigt och mänskligt.
Sen vet jag att jag inte vore någonting, tex på festen igår, utan min fasad. Skulle jag gå som jag vaknar på morgonen så kan nog hela "vara den jag är så blir alltbra"-grejen gå och hänga sig.