Den i särklass viktigaste faktan saknas, varför jag varken kan säga bu eller bä. Nämligen, varför vill han få denna triangel genomförd? Jag kan tänka mig två huvudalternativ.
1) Han skulle tycka det är häftigt. Något på meritlistan att klämma ur sig för grabbarna efter några öl i bastun.
2) Han känner sig sexuellt underlägsen att hon har erfarit något som han aldrig gjort och känner därför svartsjuka.
Om det är som i alternativ 1, så är det ju bara omoget och han borde fokusera på förhållandet istället för häftiga sexuella fixa idéer. Då skulle jag klippa av om han inte kom till sans.
Alternativ 2 är lite mer komplicerat. Vi har lärt oss att man inte ska vara svartsjuk. En del är inte så svartsjuka av sig, medans många måste tvinga bort sin svartsjuka mer än vad som egentligen är naturligt för deras personlighet och det blir faktiskt gränsfall till att leva i en livslögn. Svartsjuka är känslor som är okej att ha i viss mån, det viktiga är att man inte kanaliserar ut denna negativa energi genom hat och våld på främst sin partner - men det är okej att vara ledsen och förtvivlad. Nu menar jag inte att man ska på ngt sätt bejaka sin svartsjuka, men man ska inte skämmas allt för mkt för den, och det finns konstruktiva tankemönster för att minska ned dessa känslor på ett bra sätt utan att undertrycka dem.
Frågan i alternativ 2 kvarstår dock. Skulle han känna sig sexuellt erfarenhetesmässigt jämstäld om den 180-gradiga geometriska figuren genomfördes? Kanske, men kanske skulle nya kilar slås in i förhållandet, och skulle det vara så spännande att vanligt sex med bara sin partner blev tråkigt i framtiden? Svårt för mig att säga, för det skulle aldrig fall mig in att vara 3 i bingen, men om nu båda i princip tycker att det är helt okej att göra det bara att en inte känner för det för stunden - ja då kan man väl i så fall ställa upp eftersom det inte är totalt mot sin vilja och principer. Om man däremot har gjort det förr men tycker det var en dum grej som man aldrig vill göra igen, då ska man inte ställa upp på det för att den andra tjatar.
Om det är svartsjuka så finns det som sagt konstruktiva sätt att lägga sådana gnagande tankar bakom sig. Så det bästa är nog ändå om det kunde uppnås utan att ha denna trippelhörning, och se det som varit som det som varit - lägga det bakom sig och leva i nuet och vårda förhållandet mellan två personer.
Men jag förstår själva dilemmat för en terapeut att frågas om råd kring detta av en patient. Ska man uppmana ngn att pippa eller inte - det går ju liksom inte att ta ställning till. Inte heller jag som privatperson vill säga något definitivt, utan detta är ngt man faktiskt måste ta egen ställning till inom förhållandet utifrån sina egna (bådas) moraliska värderingar.
(Jag avböjer från att avlägga en röst)
Senast redigerad av Dopa minen:) den 2008-05-31 klockan 20:38.
|