Hej!
Jag förstår att du känner att du är orolig och känner dig maktlös. Jag tycker att det var ett jättebra initiativ av dig att skriva här på terapisnack! Din dotter behöver hjälp, och jag tror att även du som mamma behöver ventilera det här med någon…
Jag tror att din dotter behöver professionell hjälp av en terapeut som kan ge henne konkreta ”verktyg” att hantera sin ångest på ett bättre sätt än att skära sig. Självskadebeteende är ett sätt att hantera ångest, och det är lätt att man fastnar i det. Det blir ungefär som ett missbruk, och det kan vara svårt att själv sluta med sitt beteende. Därför är det jättebra att du kontaktar BUP! De kan sedan lotsa er vidare så ni får rätt hjälp som även är långsiktig!
Jag tror att det bästa du själv sedan kan göra är att helt enkelt försöka visa henne att du älskar henne och att du finns för henne. Att du verkligen vill hjälpa henne i detta. Precis som du gör och har gjort. Din dotter befinner sig ju i en av livets svåraste perioder. Det är inte lätt att vara tonåring. Man är känslig, och många tonåringar hanterar sitt sårbara inre genom att sätta sig på andra. Man skaffar sig prestige på andras bekostnad… Jag tror att denna ”starka flicka” egentligen inte är så stark… Hon tar bara ut sin osäkerhet på andra för att dölja den… Så tror jag. Men det är ju ändå bara en förklaring och absolut inte en ursäkt!!
Var rädda om er och lycka till med allt!
|