Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-27, 23:23   #4 (permalink)
Anders A
Junior Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard

Hejsan Moltas!

Jag tycker det låter som att du snarare behöver jobba med din självbild snarare än om att vara förebild. Har du en bra självbild kommer förebilden på köpet.

Lider själv av nedstämdhet i viss utsträckning, blir knappt glad av något eller de som jag har i livet. Går i terapi och fick nyligen göra en övning som jag fann mycket givande.

Skriv tre lappar en där det står Drömmaren, Realisten och sist Kritikern. Låt dessa vara på tre olika platser i rummet. Gå till dessa platser i den turordningen jag skrev dem i. Blunda, andas in djup och fortsätt andas djupt medans du tänker på dessa saker. Tänk så länge du känner för det men inte alltför längre, det gäller ju att komma vidare också.
Drömmaren representerar allt vad du önskar att du skulle vilja göra eller ha, helt utan hämningar. 10 miljoner, all tid i världen och ett hus på kreta you got it! Familj och hittar på grejer och är älskvärda osv.
Realisten, fundera kring hur saker kan möjliggöras. Hur det går till och liknande.
Kritikern är allt som är dåligt, när du kritiserar dig själv i olika situationer.

Fundera nu kring vilken av dessa 'karaktärer' som får mest tid, och vilken som kanske borde komma fram mera. För min del behövde jag få fram drömmaren mycket mer för att se vad som jag själv vill.

Att en bra man och härliga barn skulle vara ett automatisk lyckokoncept vet jag inte. Du är ju fortfarande dig själv och ingen annan. Absolut att en familj är underbar att ha men man kan inte göra avkall på sig själv hela tiden!

Hoppas på bättring / Anders
Beteendevetare med inriktning på den friska psykologin där det studeras hur människor fungerar i sin vardag och vilka mekanismer som ligger bakom olika beteenden. Inriktar mig på att förändra beteende till det hälsosammare. Det som motiverar mig är hur bra en människa kan må utefter sina förutsättningar, inte hur mycket mindre sjuk man kan vara. Alla människor bör försöka nå sin fulla potential!
Anders A är inte uppkopplad   Svara med citat