Citat:
Ursprungligen postat av Blueye
Om ett barn gör rackartyg för att få uppsakattning, då är det något fel med föräldrarna som uppskattar destruktivitet. Fast jag tror att du snarare menar "uppmärksamhet" än "uppskattning"... 
|
Nej, jag skrev inte fel. Någon antydde tidigare att detta kramande skulle leda till att barn lärde sig att de blev belönade istället för kritiserade när de gjort fel (samtidigt som offret ej fick upprättelse), och således självklart skulle söka den uppskattningen. Och då menar jag att om man hamnar där så klarar man inte hantera konflikter hos barn på ett tillräckligt konstruktivt sätt, och då är det väl bättre att lämna denna taktik och förlita sig på taktiken "brott & straff" - det fungerar ju till viss del det med, precis som agan fungerade förr.......
För övrigt måste man inte nödvändigtvis kramas. Man kan hålla i handen med värme eller bara lägga en varm hand på ryggen (dock inte på huvudet, för om jag ska flumma ut mina teorier ännu mer så tror jag det skapar en distans mellan vuxen och barn i ett tillfälle där man vill få till en sorts jämlik diskussion - i övriga fall är det inget fel att klappa på hjässan)