Bli kvitt den obehagliga känslan
När det handlar om att förbättra sin självkänsla uppmuntras vi ofta att "ta plats", "stå upp för oss själva" och "säga ifrån". Jag har börjat öva på detta men problemet är att när jag gör det, drabbas jag av oerhörd skuldkänsla sen. Om jag säger ifrån (vänligt men bestämt) och står för det jag tycker och märker att personen jag pratar med blir missnöjd, sur och tyst (även om de accepterar det jag säger) mår jag så fruktansvärt dåligt sen! Vet inte vad jag ska ta mig till med obehaget som kryper omkring i mig och så tänker jag att det kanske var dumt att säga det där, det var väl inte så viktigt, det var väl inte värt detta att min vän nu är sur och arg på mig......
Finns det nån som kan ge mig handgripliga tips på hur jag ska komma tillrätta med det fruktansvärda obehaget jag får när andra misstycker och irriterar sig på mina ställningstaganden? Finns det övningar som kan motverka ångesten? Kan jag på något sätt bli mindre känslig för vad andra tycker om mig, och ändå trivas och tycka om mig själv?
/L
|